Tjosan!
Vi är i tagen att göra en helt ny installation av WC i källaren (under trappen) och funderar nu lite på hur man går tillväga med väggarna/kaklingen. I dagsläget sitter det tapet på ett litet lager puts tror jag (källaryttervägg). Ska man ta bort tapeten OCH putsen innan man kaklar? (antar att risken är stor att man får med sig lite puts när man försöker ta bort tapeten?).. eller räcker det att försöka ta bort tapeten och kanske fylla igen de "hål" man mot förmodan lyckas göra när man tar bort tapeten? och sedan sätta kakel utanpå putsen?

Någon som vet? har tankar, kunskap och/eller idéer?

Det är ca 1.5 meter yttervägg och likastor "innervägg" (samma material också lättbetong bakom) och sedan ska vi bygga upp två nya väggar med stålreglar (mot trappen och mot dörr)

Tack på förhand!
MVH Sandra
 
Kakla på tapeten är inte att rekommendera. Ner med tapeten och laga eventuella skador i putsen med lämpligt bruk. Tänk på att det måste vara slätt och jämnt underlag för kaklingen.

Nu vet jag inte hur ert golv ser ut, om det är isolerad platta och om ni tänkt göra om det. Men skall det göras enligt konstens regler så skall det vara tätskikt på golvet och ca 50 mm upp på väggen.
 
MMR skrev:
Kakla på tapeten är inte att rekommendera. Ner med tapeten och laga eventuella skador i putsen med lämpligt bruk. Tänk på att det måste vara slätt och jämnt underlag för kaklingen.

Nu vet jag inte hur ert golv ser ut, om det är isolerad platta och om ni tänkt göra om det. Men skall det göras enligt konstens regler så skall det vara tätskikt på golvet och ca 50 mm upp på väggen.
Hehe det var ju just pga tapeten jag frågade! Tapeten (och dess lim) ska såklart väck innan vi kaklar, men frågan var om jag måste ta bort putsen under också (enda ner till betongväggen/lättbetong)? eller om det räcker med att ta bort tapeten och fylla igen de eventuella hål man lyckas göra när man tar bort tapeten.. innan man sedan kaklar..?

Golvet är ren betongplatta, inte isolerad (och vi ska inte ha golvvärme).. vi ska dock lägga klinker.. :)

Ja hur är det med de där reglerna nu, det är ett virrvarr av regler.. (om man nu väljer att göra det enligt konstens alla regler). Jag har pratat med både försäkringsgubbar och läst en del regler.. men de verkar då rakt inte vara överens?!

Hur ska man eg göra med golvet? Vi har ingen golvbrunn och kommer inte ha någon heller..vatten och avlopp kommer installeras i efterhand (dvs bakåtspolande toalett.. direkt in i huvudavloppsstammen).

Byggkeramikrådet tex råder ju att inte fuktsäkra hela golvet eftersom det måste andas i en källare (annars är det i sig en risk för fuktskador).. och då lär det ju vara ännuvärre att göra halva väggarna med..?

Ibland tror jag att det enda man ska göra är att använda sitt sunda förnuft och kontakta sitt försäkringsbolag och höra hur deras regler ligger till.. (det är ju det som är viktigt?)

MVH Sandra
 
När det gäller väggen så hade jag behållt putsen om den sitter ordentligt, och bara lagat eventuella skador. Men som vanligt, underarbete är ju A och O, om putsen inte sitter bra då är det bättre att ta smällen nu, ner med all puts och sen ny puts+plattor. Istället för att putsen (och plattorna) släpper. Samma sak så måste du se till att underlaget är jämnt annars för du svårt att få plattorna att sitta bra

När det gäller golvet så behöver man ju enligt reglerna (om de inte ändrats igen) endast fuktskydda ytor med direkt vattenkontakt om det är så att man har en oisolerad och odränerad platta som släpper igenom fukt

Vi har nyligen gjort badrummet i källaren klart och det är bara ytan i själva duschnishcen som är fuktspärrad, inte resten av golvet.
 
Okej så man ska alltså ha lite puts bakom kakel generellt? man sätter det inte direkt på "betongväggen" alltså?

Våran vägg har inga sprickor, tapeten sitter som ett smäck (därav var jag lite orolig att jag skulle få med puts när jag försökte få bort den) och väggen är relativt slät (så vitt jag kan se).. låter som bra underlag för vår kakling då ? :)

Okej, ni har dusch i samma utrymme som toa då? Vi har ingen toa i källaren just nu, men två på vanliga entrevåningen. Därför ska vi flytta ner en (smidigare att ha en på varje plan istället för två på ena planet).. dusch har vi i ett annat utrymme där det finns golvbrunn osv (bredvid tvättstugan) och den ska vi också renovera men då ska vi göra den mot en inre vägg istället.. så vi kan fuktskydda utan att behöva blanda in ytterväggen :)

Så hur tror du vi behöver göra på toagolvet? Vad räknas som direkt vattenkontakt? toalettens avlopp kommer ju ge igenom 2 dm betongvägg rakt in i avloppsstammen.. och vatten/avlopp till handfatet går "utanpå" ..

MVH Sandra

PS - blev ert badrum bra? nöjda? nått ni skulle gjort annorlunda?
 
Jag skulle inte fuktspärra något. Möjligtvis golv/väggskarv om väggen är organisk (innerväggar). Även om golvet får lite vatten ibland så gör inte det något.
Man frångår "reglerna", men vad kan ta skada !? Det är ju inget duschutrymme ....
 
Direkt vattenkontakt är t.ex. en duschhörna. Jag skulle heller inte fuktspärrat i ditt fall. Som sagt, har du en oisolerad platta utan ångspärr och kapillärbrutande skikt så kommer det antagligen mer vatten underifrån än vad du kan komma att tillföra inifrån utrymmet. Det är heller inet att frångå reglerna i detta fall. Ett eventuellt vattenläckage kan ju heller inte skada konstruktionen nedåt

När det gäller väggunderlaget så kan du ju ladda ner branschreglerna från BKR och läsa vad som gäller för betong, lättbetong och putsade väggar
 
Tack för tipsen!! :)
Önskar er en trevlig dag bägge två!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.