Ska kakla nu med vit fasad blankt kakel, Biselado?? Ska använda de i hela köket (gammalt bondkök) Funderar nu på hur jag ska göra med fogen. Jag vill ha så minimalt med fog som möjlig, hur funkar det att utesluta fogen helt?? Om jag har minimalt med fog är den skörare då? Hur är det bästa sättet att göra för att få till det med minimalt med fog??
 
Behöver det vara tätt för vattenstänk?
Utan fog blir det ju alltid en glipa mellan kakelplattorna, de är ju inte helt jämna i kanterna.
Där vatten och annat (allsköns smuts och fettstänk t.ex.) kan ta sig in.

Så det säkraste är nog att titta på bruksanvisningen till fogmassan du skall använda.
Jag sitter och tittar på min egen senast inhandlade. Där står det: Fogbredd 2-6 mm.
OK, vill jag ha smal fog kör jag alltså på 2 mm.
 
Jo... Det är kite sånt jag tänkt på... Men det har ju funkat förr... Ska läsa på förpackningen och se vad det står..
 
Fogen gör även att du kan justera för mindre ojämnheter i underlaget. Kör man utan fog krävs det att allt är perfekt vågrätt/lodrätt eftersom man inte har någon möjlighet att justera någonstans.
 
Man måste aldrig ha fog men precis som det redan skrivits om så kan det ju tränga in smuts som är svår att få bort sen och man har inga justeringsmöjligheter om det nu skulle behövas...

Men att foga för täthetens skull behövs inte...
 
Tack för svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.