Jag ska kakla ovanför spisen och där är det just nu en ren tegelmur.
Kan jag kakla direkt på den? Putsen som satt på den rasade ner bara man petade på den.
 
Behöver jag putsa muren för att kakelfixet ska fästa?
 
Nej. Borsta med en stålborste så att det som sitter löst lossnar. Efter det kan du pensla ytan med primer för att binda ytan lite. Sen kan du kakla, förutsatt att den som murade gjorde en rak och fin vägg. Om det är för stora ojämnheter kan man mura upp det med husfix eller murbruk B till exempel. Lycka till!
 
Tack för hjälpen. Då kan jag kakla i helgen.
 
Anledningen till att putsen släppte var med all säkerhet fett som sugit in från matlagandet under lång tid. Se till att väggen blir fettfri innan du släpper loss!
 
På vilket sätt menar du att fettet skulle orsaka detta? Min erfarenhet är att så här är det på många ställen i gamla väggar, inte bara över spisen.

Helen, det funkar att göra som oskis skriver om väggen är helt jämn. Jag tror inte att jag någonsin stött på en så jämn tegelvägg att jag skulle vilja sätta plattor direkt på den. Jag tycker att du ska putsa upp väggen, eller kanske lättare, spackla upp den med ett cement- eller gipsbundet spackel. Prima före spackling och plattsättning.
 
Nu har jag kaklat.
Jag borstade bort det som var löst och penslade på en primer. Sen på med fix och kakelplattor. Ojämnheterna i väggen var inte så stora utan det räckte med att lägga lite tjockare med fix på några ställen. Jag hade tur, det var nån sten som var lite längre in än de andra. Det var ingen som stack ut.
I morgon ska jag foga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.