Litet rum 2mx2m ska kaklas. Väggar blir inte så jämna som en gipsskiva och jag vill välja rätt sorts kakel för att maskera det som inte blir perfekt - kan bli 0,5cm svängningar när jag har putsat om dom gamla källarväggarna. Ska göra mitt bästa men.....
Behöver litet hjälp med valet:
Matt eller blank glasyr på kakel?
Lägga i förband eller vanlig ruta?
Enfärgat eller mellerat mönster?
Lämpligaste storlek på kakel?

Kom med alla tips på vad man skall undvika och vad som underlättar kakling på lät "böljande" vägg ...
gaia
 
0,5 cm per hur lång bit? Det låter inte så mycket. Är det "rätt" typ av ojämnheter så kan man jämna av med fixet genom att kamma smart.

Men generellt är det nog lättast att få ett hyfsat resultat på en ojämn vägg om man håller sig kring 15x15 eller 20x20. Ojämnheter syns antagligen mindre i förband.
 
jon_h skrev:
0,5 cm per hur lång bit? Det låter inte så mycket. Är det "rätt" typ av ojämnheter så kan man jämna av med fixet genom att kamma smart.

Men generellt är det nog lättast att få ett hyfsat resultat på en ojämn vägg om man håller sig kring 15x15 eller 20x20. Ojämnheter syns antagligen mindre i förband.
Tak för tipset!
Då har jag nu kakelstorlek att hålla mej till. Förband blir inte fel heller i mitt rum med stor gammal badkar :).
Kan det göra skillnad om jag väljer matt eller blank kakel?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.