Hej!
Ska till att renovera ett kök i vårt hus byggt 1929. Det har varit två kök tidigare så nu ska vi fixa till det som är bäst bevarat. Skafferi, panel och serveringsskåp kvar. Vi tänkte också laga skorstenen och sätta in en köksspis (Viking 30). Nu har vi knackat ned all gammal puts och 70-tals kakel från muren och tänkte först putsa om den. Nu har jag börjat fundera på om vi kunde kakla muren istället. Frågan till forumet är dels hur ni tror det såg ut från början dels om det fungerar med kakel praktiskt. Klarar det temperaturen och så? Kan det bli snyggt med vitt fasat kakel eller bör vi satsa på puts istället?

/Helena
 
Det är vanligt att man kaklat på muren över vedspisen. I vårt kök var det så. Jag tror inte det brukar bli problem pga temperaturen, men det kanske är bra att fråga när man köper fix och fogmassa om den är värmetålig. Det är ju praktiskt med kakel nära spisen, en matt putsad yta blir svår att hålla ren, då får man istället ha blank färg.
Hans
 
Jag tror att skorstenen skall putsas i vilket fall som helst. Putsa först och se om ni trivs med det ;). Kakel är dock lättare att hålla rent och skulle själv föredra kakel ovanför och runt på ytor vid spisen :). Man behöver inte  kakla hela väggen upp till taket ( kan lätt se ut som hos slaktaren :-/) och man kan fex avsluta halvvägs med snygg kakellist  ;).
Vitt, glaserat kakel går alltid bra i ett kök.  Fasad kakel ska läggas med minimal fog för att se snyggt ut och den passar bra i stora badhus där man vill få lite struktur på jättestora väggytor, tycker jag  ;). Skulle välja vanlig 15x15 och spendera pengar på en vackert profilerat kakellist som ger en stilig avslutning på verket :).

Man behöver inte ha blank plastfärg på vägg - måla putsen med silikatfärg som är helmatt och går bra att skura med borste och vatten utan att den slits från väggen ;).

Prima putsytan före kakling så den inte suger all vatten ur  kakelfästmassan som slutar med att kakel lösnar efter ett tag. Det fel har vi gjort när vi kaklade väggen bakom kaminen :'(.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.