Då är det snart dags att kakla vid diskbänken i köket. Väggarna är lerklinade, målade samt har ett antal lager tapeter. Tapetresterna kan jag ta bort så jag får lerkliningen som yttersta yta, den kommer dock ha två lager färg på sig.
Är det någon som kaklat direkt på en lerklining och hur gick ni tillväga, hade ni dessutom något färglager därimellan?
Har sett en del "lerförespråkare" på nätet som säger att det går bra att kakla på lerklining, men då talar dom ju om slätputsad klining utan ett lager färg på.


(Självklart kan jag ju sätta en gipsskiva ovanpå o låta det vara intakt bakom, men kan jag slippa gips i vårt gamla hus så är jag glad)
 
Jag köpte "superprimer" till kaklet och kakellim. Det sitter bra på vår klining med gammal oljefärg på. // Micke
 
ok, tack för tipset
 
Sätt en gipsskiva och kakla på den. Då bevarar du lagren under! I det fallet är gipsen försvarbar. Om du sen ska ändra nåt med kaklingen och har limmat så får du ju med all lerklining vid borttagning och står där med dubbelt jobb och kvaddad lerklining!
 
jo, jag har absolut fört det resonemanget också, det är ju en bra metod för att som du säger bevara lagrena under.......har inte riktigt satt ner foten än bara så alla åsikter är välkomna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.