Hej,

Vi håller på att kakla köket och undrar hur man löser kortsidorna på snyggast vis. Såhär ser det ut just nu :

qHe4QAn.jpg
http://i.imgur.com/qHe4QAn.jpg

eZEKQSv.jpg
http://i.imgur.com/eZEKQSv.jpg

Innan ni säger något om de små bitarna längst ut till sidan så kan jag berätta att tanken var att de skulle gå vidare in på kortsidan och att måtten blev på detta viset när vi utfört uträkningarna. Vad vi missade var att man hade kunnat justera hela alltet så att man fått större bitar på sidorna men nu är det gjort och går inte göra om. :(

Nu är då frågan hur man löser kortsidorna, man vill ju inte ha sågade kakel som går utanför väggskåpen.

Från väggen ut till änden av bänkskivan/stenen är det 63 cm, räknar man av tjockleken på kakel och fix på långsidan så blir det ca 61,5 cm. Sen vill man att kaklet ska stanna en bit innan stenen slutar.

Plattorna är 10 x 30 och en tanke är att köpa mindre plattor, d.v.s 10 x 20, vet dock inte om det löser problemet?

Den översta smala raden måste antingen sluta vid väggskåpens slit eller så måste de omsluta hörnet och övergå i en full höjd efter bänkskåpen. Det sista skulle betyda att kaklet fortsätter en bit ovanför väggskåpen så att säga vilket jag inte tror blir snyggt.

Förslag?
 
Hade nog inte satt kakel på kortsidorna alls.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag hade satt hela vägen ut till bänkskivekanten.
 
Jag ser inget större problem med att kakla även kortsidan, tycke och smak om man går ända ut till kanten av bänken, eller bara under skåpet.

Den synliga kanten får man rätt bra genom att antingen bara lägga fog i 45 gradet mot väggen. Eller genom en hörnlist i aluminium eller rostfritt stål. Listerna finns ju även vitlackade.
 
De där rektangulära hålen för eldosor (?). Har du kollat att de verkligen fungerar med de uttag du planerat? Jag tycker det ser ut som alltför mycket är kapat.
 
Stefan N skrev:
Hade nog inte satt kakel på kortsidorna alls.
Hmm ser inte de där små bitarna ännu mer fel ut då? Sätter man på sidan med så är det stor chans att de på kortsidan täcker det mesta så att det blir med som om de övergår till kortsidan.
 
Jonatan79 skrev:
Jag hade satt hela vägen ut till bänkskivekanten.
Ja det är ju en tanke, men efter som vi har en strömbrytare ganska nära inpå där på andra väggen så tror jag att jag drar den som längst så långt som underskåpen är men troligen inte ens så långt.
 
hempularen skrev:
Jag ser inget större problem med att kakla även kortsidan, tycke och smak om man går ända ut till kanten av bänken, eller bara under skåpet.

Den synliga kanten får man rätt bra genom att antingen bara lägga fog i 45 gradet mot väggen. Eller genom en hörnlist i aluminium eller rostfritt stål. Listerna finns ju även vitlackade.
Vad du menar är att även de smala bitarna längst upp ska följa med utanför väggskåpen? Efter som de är sågade så innebär det ett abrupt slut uppåt och här menar du då att man fyller upp med fog? Jag undrar hur snyggt det verkligen blir?

Min tanke var annars att den smala biten skulle stanna vid väggskåpen medan resterande nedanför fortsatte en bit ut. Problemet med det är att den måste också avslutas perfekt där väggskåpen slutar. Detta går att få till genom att kapa den rad längst in i hörnet men problemet är att om nya 30 cm plattor ska fortsätta utanför väggskåpen sen så går de till och med utan för bänkskivan. Väggskåpen går ju ut ca 38-39 cm och bänkskivan går ut ca 62 cm så det blir ca 23 cm. Det hade då troligen varit bättre att köpa 20 cm plattor som då går ut till 61 cm och lämnar ca 1 cm från bänkskivans kant.
 
hempularen skrev:
De där rektangulära hålen för eldosor (?). Har du kollat att de verkligen fungerar med de uttag du planerat? Jag tycker det ser ut som alltför mycket är kapat.
Här är närbild på dem :

RytMCnG.jpg
http://i.imgur.com/RytMCnG.jpg

PbaG2yw.jpg
http://i.imgur.com/PbaG2yw.jpg

Och efter att ha hållit strömuttagen emot så täcker de allt som behöver täckas. Får kontrollera det igen men jag hoppas jag har rätt!

Man kan se att strömuttaget i mitten sitter något högre än de andra, tråkigt såklart men inte hela världen. Hade varit sämre om vänstra eller högra uttaget suttit högre, mitten eller de 2 på utsidan bildar ändå någon typ av symmetri.
 
Det finns en särskilt trälist som heter kakellist, som är urfasad på baksidan för kaklet. Googla på "kakellist trä" för att se exempel.

Ta bort den översta passbiten och sätt en sådan kakellist som du låter följa med ut på sidorna. Du väljer själv om du har en kapad bit och en kakellist i framkant eller om du börjar med en hel kakelbit i framkant. Vi valde det senare.

Som bonus kan du enkelt fästa krokar eller en stång att hänga saker på i trälisten.
 
Anna_H skrev:
Det finns en särskilt trälist som heter kakellist, som är urfasad på baksidan för kaklet. Googla på "kakellist trä" för att se exempel.

Ta bort den översta passbiten och sätt en sådan kakellist som du låter följa med ut på sidorna. Du väljer själv om du har en kapad bit och en kakellist i framkant eller om du börjar med en hel kakelbit i framkant. Vi valde det senare.

Som bonus kan du enkelt fästa krokar eller en stång att hänga saker på i trälisten.
Aha, ser ut som att man sätter den listen samtidigt som man sätter kakeln, iallafall om man sätter en i metall :

a83___01___12.jpg
https://www.golvpoolen.se/media/cat...3525d08d6e5fb8d27136e95/a/8/a83___01___12.jpg

Vitmålad trä hade också gått men problemet är såklart hur långt ut det sticker, man vill ha en ganska diskret list.
 
Har nu varit iväg och köpt 10x20 plattor, men lite beräkningar så blir det bättre att köra 3 rader med 20 cm plattor på sidorna och då se till så att det går precis 2 plattor fram till väggskåpen och sen efter det en rad till men då utan den smala biten överst.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut, förutom den lilla då men har du silvergrå eller vit fog så tänker man nog inte på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.