Av helt estetiska orsaker planerar jag att lägga ett nytt lager kakel eller glasmosaik ovanpå det befintliga kakellagret på mitt badrumsgolv. Det är fuktspärrat under det ursprungliga lagret, och ingen kontakt med vatten sker egentligen på golvet eftersom det inte har någon golvbrunn och duschen är i det inbyggda badkaret. Att riva upp befintligt kakel känns inte aktuellt just eftersom jag inte vill joxa med ny fuktspärr.

Jag undrar lite vilka förberedelser som krävs. Det gamla kaklet är inte helt jämnt, exempelvis finns det några skadade fogar.
Behöver jag (flyt)spackla över det gamla golvet? Fall är inget som behöver göras/ändras eftersom ingen golvbrunn finns och eftersom det inte finns något direkt fall idag heller.
Behöver jag primer?
Hur får jag kaklet att fästa bäst på det gamla golvet med tanke på ojämnheterna? Skulle det fungera med ett tunt, slätt lager fix innan man lägger på det tjockare lagret som plattorna fixeras med?
Något annat jag bör tänka på?
Mycket tacksam för svar!
 
Tvätta noga innan med fettlösande sen skrapspacklar du ett lager dagen innan så funkar det.
 
japp skrapspackla med fix låt torka, inget flyt ingen primer
 
Snabba svar! Tack så mycket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.