Flyttade in i vårt hus för 1år sedan. Har renoverat så pass mycket att vi kände att köket får dröja några år. Men jag vill ändå fräscha upp det och att bara byta kakel kommer göra så mycket! Då undrar jag fall man kan sätta upp kakel över det gammla? :confused:
 
Måla över det gamla kaklet om det är inte en långsiktig lösning .... billigt, snabbt, mindre rörigt i köket :)
gaia
 
Går bra att sätta kakel på kakel. Det gamla kaklet måste noga rengöras, speciellt från fettstänk vilket är vanligt i köket. Om kaklet är högblankt så bör det mattslipas innan för bästa vidhäftning.
 
Har hört tre byggare rekommendera att sätta kakel på kakel om man tycker det är okej att det sticker ut längre.

Vi målade med Ronseal kakelfärg från bauhaus. Mkt nöjd och mkt smidigt!!
 
Har aldrig hört någon göra så men det verkar ju fungera om man läser ovan. Man kan ju också sätta upp en ny gips över, borde väl räcka med 6 mm som limmas upp med något av alla superlim...
 
Vad är väggen gjord av?
Är det betong skulle jag banka bort det gamla kaklet och sätta nytt.
Så fasligt mycket jobb är det inte ovanför en diskbänk.
 
Det funkar utmärkt med kakel på kakel. Gjorde så i förra huset, inte minst pga att en del av det gamla kaklet delvis satt på eternit som jag inte ville bryta i. Nackdelen är att köket blir lite mindre :). Beroende på hur t.ex diskbänken ser ut så blir det ju lite överhäng av kakel.
Hållfasthetsmässigt är det inget problem då det knappast blir någon belastning på kaklet i ett kök. M.a.o. någon mattslipning av blanka plattor behövs inte. Fixet fäster bra ändå. Skulle en platta av någon konstig anledning lossna så är det ju inga tätskikt att ta hänsyn till utan bara att fästa upp den igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.