Jag har aldrig kaklat tidigare men vill testa.
Den befintliga väggen ser ut att vara kakel, men jag är inte riktigt säker. Den är hård och reptålig men känns ändå lite plastig på något vis.
Är det någon som utifrån bilden kan avgöra om det är riktigt kakel eller om det är något annat?
Plattorna är 10 x 10 cm. Kaklet jag vill sätta blir antagligen 10 x 20 cm.

Fråga nummer två således blir om jag kan kakla direkt på den befintliga väggen.
Den breda vita listen längst upp ska såklart bort, och jag antar att det finns en del tomrum där bakom som isåntfall behöver fyllas upp med något.

Djupet i fogarna är max ett par mm. Måste det först spacklas eller fyller fixet ut detta när man sätter upp plattorna?

Hur gör man vid eluttag? Diamanthålborr ? Eller kapar man kakelplattor så att det passar för uttaget?
 
  • Vägg med ljus 10x10 cm kakel, vit list längst upp, köksredskap hängande till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser ut som kakel, och bör gå att kakla ovanpå.
Utrymmet där kakellisten sitter spacklar du upp i förväg till samma höjd som det gamla kaklet.
Fogarna i det befintliga kaklet påverkar inte det nya, och kan lämnas som de är.
För eluttaget/dosan så finns det särskilda hålsågar för kakel. Har du tur så kan det gå att lösa med att kapa ur också.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag tycker att det ser ut som kakel, och bör gå att kakla ovanpå.
Utrymmet där kakellisten sitter spacklar du upp i förväg till samma höjd som det gamla kaklet.
Fogarna i det befintliga kaklet påverkar inte det nya, och kan lämnas som de är.
För eluttaget/dosan så finns det särskilda hålsågar för kakel. Har du tur så kan det gå att lösa med att kapa ur också.
  1. Tack för svaret.
    Jag plockade ner listen i överkanten så att jag kunde se plattorna från sidan och du har rätt att det är kakel. Ganska tunn dock, ca 5 mm.. Antaligen därför den inte kändes som "riktig" kakel.
    Det befintliga kaklet sitter mot spånskiva.
    Är det dumt att börja riva bort det gamla? Jag funderar mest på hur mycket jobb det kan bli med att få bort alla fix-rester.. eller är det bara att slipa ner med sanpapper?

    Om jag ska kakla på det gamla och bygga upp hålet som blir, funkar det att lägga så tjockt lager med vanligt väggspackel? Ca 5 mm..
 
Vad jag förstått ska man inte spackla med vanligt spackel där du ska kakla, risken är att vattnet i fixet löser upp spacklet.
 
Spackla med fixet, samma som du ska sätta plattorna med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.