Är helt ny medlem på Forumet och hoppas på bra svar.:)

Har en liten dusch/toa på 2kvm på ovanvåningen som vi vill byta utseende på. Allt är ok men vill ha nytt kakel på golvet och ny färg på väggarna. Det är ca 8 år gammalt. Träbjälklag, dubbelgips+flytspacklat, kakel på golvet 2x2 rutor. Bra fall till brunnen. Väggarna är våtrumsfärg med glasfiber, tätskikt, gips, osb på trästomme.

Nu till min fundering, måste jag göra om allt eller kan man kakla ovanpå det gamla golvet? Kan man lägga ny färg ovanpå den befintliga på väggarna?
 
Du kan måla om väggarna. Vill man vara noga kan man ju använda våtrumsfärg från samma tillverkare. På vatrumsmalning.se finns målarnas regler för våtrum. Tillverkarna har ju också anvisningar. Det är inga konstigheter vad jag har hittat.
 
Tack Teija. Jag har köpt färg nu från samma tillverkare som du sa och kör igång i kväll.

Nu funderar jag närmast över hur man kan göra med golvet. Men vad jag förstår så ska det inte vara något problem med att kalka direkt ovanpå befintligt golv, förutsatt att våtskiktet är helt och Ok. Vilket det ju är här. Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar? Ska man prima igen eller ska man bara lägga fix direkt på gamla uppruggade/slipade kaklet?
 
T
Om man ska hårddra det ska man ska man tvätta klinkern med typ T-Röd så allt fett tas bort, sedan ska man "rugga" upp klinker och sedan prima med en specialprimer och sedan specialfix på det:x

Själv så tvättade jag bara mitt badrumsgolv med T-Röd och sedan lade jag ny klinker på den gamla direkt med vanligt fix, har hållit i 5 år nu(y)
 
Ok T-röd låter ju bra.:)

Vet inte riktigt hur det här med primer egentligen funkar, vill ju inte ha ett tätskikt till emellan de olika kakellagren. Bara T-röd låter ju enkelt och bra. Var inne på att tvätta med målartvätt först och sedan slipa av/matta ner ytan med grovt slippapper.
 
T
formatpeter skrev:
Ok T-röd låter ju bra.:)

Vet inte riktigt hur det här med primer egentligen funkar, vill ju inte ha ett tätskikt till emellan de olika kakellagren. Bara T-röd låter ju enkelt och bra. Var inne på att tvätta med målartvätt först och sedan slipa av/matta ner ytan med grovt slippapper.
Kan nog vara en bra ide om du har glaserad klinker. Min gamla klinker var matt och hade en struktur i sig.
 
  • Gilla
formatpeter
  • Laddar…
Hej!

Jag har ingen erfarenhet av det själv, men läst om det. Om du ska lägga nytt golv på det gamla så som du beskriver så kan du lägga in en lågspännings golvvärme, det är ok att lägga ovanpå tätskiktet och du får dessutom lägga den själv! http://kelvin-sweden.se/golvvarme/lagvolt/

Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet att dels med mig av...

Bara som ett tips. :)
 
Tack för tipset Andreas.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.