Nya köket börjar ta form och snart är det dags att kakla. För att förklara det enkelt.

Kaklet mellan bänken och överskåpen. Hur ska jag avsluta högst upp.
1) Kakla hela vägen upp med risk för en ojämn kant/kladd på överskåpens undersida.
2) Avsluta med ett klackfoder.

Klackfoder kändes enklast för att få det rakt och slippa onödigt kladd. Problemet är fläkten. Den går ner 1cm under överskåpen. Det går ju att ta ur listen så att fläkten ryms.

MEN... är det lämpligt att placera klackfoder (trä/mdf) under fläkten så nära spishällen? Avstånd mellan häll och överskåp är just under 50cm
 
H
avsluta med en fog
 
Håller med ovanstående. Avsluta med en fog lika bred som mot diskbänken och skär plattorna så det passar.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Självklart är det en kakellist i trä jag menar. Grejen är den att med kakellist så menar många en sån där metal-list som används vid synliga avslut.

Har aldrig kaklat så skippar gärna momentet att göra perfekt raka kanter av kapat kakel. Kommer använda 5x20cm liggande kakel.

Får kanske "öva" att kakla först och se om jag törs göra det utan kakellisten.
 
H
peteng-1 skrev:
Självklart är det en kakellist i trä jag menar. Grejen är den att med kakellist så menar många en sån där metal-list som används vid synliga avslut.

Har aldrig kaklat så skippar gärna momentet att göra perfekt raka kanter av kapat kakel. Kommer använda 5x20cm liggande kakel.

Får kanske "öva" att kakla först och se om jag törs göra det utan kakellisten.
Skippa kakellist de använde man på 80-tal finns ingen som kör med de längre.
kör på fog blir absolut snyggast
 
Osäkert om just min fogning blir absolut snyggast :surprised: men värt ett försökt! Jag får öva nån gång innan skarpt läge.

Men klarar jag av det så blir det ju både snyggast och smidigast.

Tack för feedback!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.