Hej,

Skall kakla min murstock. Har där en täljstenskamin. Det blir värme just vid inloppet i skorsten samt där ask luckan är, samt att det förståss blir lite strålningsvärme. Kan kanske bli 50-70 grader runt dessa områden kanske men bara rätt koncentrerat runt dessa. Min fråga är om jag kaklar är det risk att fogen kommer att spricka där det är varmt? Jag fick ett tips att gipsa bakom kaklet för att slippa spickor. Men jag är tveksam om det verkligen kommer att spricka. Någon som gjort detta??
 
Gör bara inte som vi och glöm inte grunda underlaget med en medel som impregnerar så att underlaget inte suger ut vatten ur kakelfixet. Vi har glömt det och kakelplattor ramlade av en efter en :(.
Vi gjorde om och rätt och det blev bra och håll trots värme från kaminen och röret. Elda bara inte för tidigt så kakelfixet och fogar härdar ordentligt. Håll fogar fuktiga som det står på förpackningen.
gaia
 
Jag har inte gjort det själv men jag har kakelplattor på murstocken i mitt hus. Huset är från -32 men jag vet inte riktigt när plattorna sattes dit. Gissar att de kom senare.
Hur som, det ÄR sprucket i mitten precis bakom kaminen men å andra sidan så är det sprucket i fogen två meter upp från golvet också...
Det är sprucket lite här och där, jag kan inte se något direkt mönster med avseende på avstånd från kaminen eller så. Sidorna bakom kaminen är tex okej. I mitt fall skulle jag tro att det är grundarbetet som inte är så noga utfört...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.