Hejsan
Jag undrar om det är någon som kan svara på hur jag bäst gör i följande ...
Vi ska kakla en liten gästWC där hälften av en vägg är murstock och andra hälften målad masonit. En vägg är murstock hela vägen och resterande 2 är målad masonit.
Vi tänkte sätta 6 mm gipsskivor på masoniten för att få fäste för kaklet. Är detta OK ?
Sedan mot murstocken... skarven mellan murstock och masonit är mitt på väggen. Murstock och plankväggen (som finns bakom masoniten) rör sig väl olika ? Finns det risk för sprickor ? Ska man sätta gipsskiva över hela ?
Sedan väggen som är murstock hela vägen, kan man kakla direkt på murstocken?
Tacksam för lite hjälp...
 
Att sätta renoveringsgips fungerar, men bara under förutsättning att väggen är tillräckligt stum redan. Ska motsvara minst enkelgips på 450 c/c eller dubbelgips på 600 c/c. Vad gäller mötet mellan murstock och vägg är det en bra idé att sätta en skiva hela vägen. Och vad gäller den andra murstocken så kan det gå bra att sätta på den, beroende på vad det är för puts. Kalkputs är i regel för svagt.
 
Aj då, då duger nog inte reparationsgips för oss. 2 av väggarna sviktar när man trycker till på dem. Bakom en masonitskiva är det ren plankvägg, så där duger det då med reparationsgips.
Ska vi då ta enkelgips eller dubbelgips på masoniten tycker du ? Eller måste vi förstärka på annat vis ?

Vad gäller skarven, är det det du tycker är det bästa, att sätta skiva över hela väggen? Anledningen till att jag frågar är för att det kan bli trång med en ventil att sätta gipsskiva där. Finns det andra sätt ?

Kalkputs, det har vi inte tror jag. Det är grått och grovkornigt, ser ut som cementputs. Då kan man i alla fall kakla direkt på det.
 
Jag tycker att ni ska riva bort den sviktande masoniten. Ni har sannolikt en stadig trävägg där bakom den också.

Ja, att sätta skiva över hela väggen tycker jag är bäst, då hanterar skivan de rörelser som kan finnas mellan mur och vägg.

Det är inte alltid lätt att se skillnad på kalkputs och KC-puts, men om du är säker på att det inte är kalkputs så är det bara att köra på. Under förutsättning att putsen verkar vara stark och inte dåligt bunden.
 
Hur ser jag skillnad ? Har ingen aning om vad det är för puts ? Trodde att kalkputs var vit och finkornig...
 
Jag skulle inte heller vara säker om jag såg det. De kan vara väldigt lika.

Jag tycker att ni ska limma upp en gipsskiva där med om ni är osäkra.
 
Ok, då vet jag. Då får det bli så. Tusen tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.