Hej!
Började imorse med att riva ner mitt gamla kakel i köket. Ser då att tidigare ägare har kaklat på kakel. Hade alltså två lager kakel.
Har nu fastnat i vinkelvolten och vet inte vilket alternativ som är lättast.

Riva ner gamla kaklet? Ena väggen har gipsskiva, den andra är betongvägg. Vet att både betongen och gipset kan följa med om jag river kaklet. Ska jag spackla för att få väggarna jämna igen eller ska jag sätta upp gipsskivor på båda väggarna?

Ta bort gammal fästmassa och kakla på kaklet?

Hoppas någon kan hjälpa en händig kvinna som fastnat lite 😄

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det jämt underlag nu? Kanske inte behöver göra värst mycket underarbete beroende på vilket kakel du ska upp, storlek?
 
Kaklet är jämnt men det gamla fixet är kvar. Hur får jag bort det enklast?
Ska upp med plattor som är 7,5x15 fasade kanter.
 
Hur tjockt lager sitter kvar av det gamla fixet? Det går nog att slipa med enkel slipmaskin. Satt gamla kaklet du tog bort fast bra?
 
Vet inte om det syns på bilden men det sitter mest där fogen suttit och resten följde med plattan.
Nej det gick att få bort superlätt 😝 därför tänker jag om det vore bättre att ta bort allt kakel och sätta upp nya gipsskivor, vad tror du om det?
 
Blir mindre jobb att såga bort de gamla gipsskivorna och sätta dit nya. Men på betongväggen måste du ju få bort kaklet och följer det då med bitar från väggen, går det att reparera med gipsbruk.
 
thomas33 skrev:
Blir mindre jobb att såga bort de gamla gipsskivorna och sätta dit nya. Men på betongväggen måste du ju få bort kaklet och följer det då med bitar från väggen, går det att reparera med gipsbruk.
Jaha, så man kan inte sätta en ny gipsskiva på den gamla?
 
Givetvis kan man det, men då blir väggen tjockare och det är inte så svårt att få bort en gipsskiva.
 
S
väggen med gips. få bort all gips. sätt ny. eventuell spackel/ fog så väggen blir relativt tät
betongväggen få bort kaklet. och spackla väggen sedan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
SBH skrev:
väggen med gips. få bort all gips. sätt ny. eventuell spackel/ fog så väggen blir relativt tät
betongväggen få bort kaklet. och spackla väggen sedan.
Tack! Finns det risk att såga av reglarna bakom skivan?
 
Använder du dig utav en oscillerande multisåg typ Fein Multimaster så känner man enkelt av om man bara går i gips eller mot regel. Det kan ju vara så att du dessutom har en spånskiva/OSB bakom och samma sak där - Du känner när du går igenom eller emot. Glöm inte att lägga i någon form av regel eller skivmaterial i skarven mellan ny och gammal skiva om det är så att du inte har något bakom gipsen.

Gipsbruk för att laga betongen är helt klart lättast att jobba med.
 
S
Vajua skrev:
Tack! Finns det risk att såga av reglarna bakom skivan?
beror ju på vad du använder.
med handsåg så märker du när det är trä, var försiktigare då.
kanske någon djupanslag om du skall använda maskiner.
gips normalt 13mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.