Jag ska göra om ett badrum där tanken är att det ska vara kaklat upp till 1200 mm över golv, och sedan målad vägg. I det här badrummet kommer det att krävas en ganska stor inspektionslucka, och eftersom jag vill att den ska vara diskret så skulle jag helst sätta den så långt ner som möjligt. Problemet är bara att den då hamnar på den kaklade delen av väggen (och därför inte alls blir diskret).

Undrar därför om det skulle kunna gå att kakla även inspektionsluckan för att få den att smälta in, och om det isåfall skulle vara någon speciell lycka som krävs? Har kollat runt lite men inte hittat något så jag antar att det inte är någon vanlig lösning men frågan är ond er går överhuvudtaget?
 
BirgitS
Kakel är ju rätt tungt så det är ju inte säkert att luckan klarar av vikten utan börjar böja sig.

Den inspektionslucka (från LK) som vi har skjuter ut lite (½-1 cm) framför kaklet (måste vid godkänd installation) och med kakel på skulle det bli väldigt mycket framför och man skulle se fix och kakel från sidan.
 
  • Gilla
Massito
  • Laddar…
Skulle det går att vända luckan och öppna mot rummet bredvid badrummet?
 
  • Gilla
Mats Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle det går att vända luckan och öppna mot rummet bredvid badrummet?
Nej, tyvärr är det en väldigt tjock vägg där. Plan B är att sätta luckan ovanför kaklet istället, då blir den visserligen mer synlig på grund av att den sitter högre, men då bör man åtminstone kunna måla den i samma kulör som väggen.
 
BirgitS
Vad finns bakom luckan?
Det är ju inte allt som är bra att ha högt upp på väggen.

Skulle det gå att måla luckan i en färg som är likt kaklets?

Risk att man uppmärksammar en lucka nära ögonhöjd mer än en lucka som är nära golvet även om den övre luckan är i samma färg som väggen och den nedre avviker i färg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad finns bakom luckan?
Det är ju inte allt som är bra att ha högt upp på väggen.

Skulle det gå att måla luckan i en färg som är likt kaklets?

Risk att man uppmärksammar en lucka nära ögonhöjd mer än en lucka som är nära golvet även om den övre luckan är i samma färg som väggen och den nedre avviker i färg.
Vatten- och avloppsstammar är det som finns bakom.

Men ja, du har en poäng i det - sätter man den 10-15 cm från golv kanske den går relativt obemärkt förbi ändå.
 
Det finns ju golvluckor som är avsedda att lägga klinkers på, det kanske går att hitta någon sådan som funkar för väggmontage.
Googla golvlucka klinkers så dyker det upp en del varianter.
 
Redigerat:
BirgitS
Är det lämpligt att ha vattenanslutningarna mer än 120 cm över golv?
 
Du kanske kan göra luckan till en inredningsdetalj i stället?
Vinylfilm med passande mönster?
Nån konstnärlig kompis får måla nåt?
Barnen får fritt fram att rita?

/Höghus
 
Är lite osäker på reglerna här.. så någon får rätta mig om jag har fel.. MEN.. kan du inte skippa luckan och sätta avstängningen i vägggenomföringen? Om det någon gång börjar läcka så ser du det ju genom spillröret och i så fall måste väl ändå öppna upp? Friskriver mig för att det står något om detta i GVK att du måste ha en lucka.
 
BirgitS
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Är lite osäker på reglerna här.. så någon får rätta mig om jag har fel.. MEN.. kan du inte skippa luckan och sätta avstängningen i vägggenomföringen? Om det någon gång börjar läcka så ser du det ju genom spillröret och i så fall måste väl ändå öppna upp? Friskriver mig för att det står något om detta i GVK att du måste ha en lucka.
Jag tror att det hänger ihop med att det inte får finnas dolda anslutningar/skarvar.

Vår inspektionslucka är så stor att det inte är något problem med att göra om och byta ut rör genom luckan (förutom stambyte då).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det hänger ihop med att det inte får finnas dolda anslutningar/skarvar.

Vår inspektionslucka är så stor att det inte är något problem med att göra om och byta ut rör genom luckan (förutom stambyte då).
Men du får väl ha dolda skavar i en stam.. bara du har spillröret? men jag är som sagt osäker..
 
BirgitS
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Men du får väl ha dolda skavar i en stam.. bara du har spillröret? men jag är som sagt osäker..
Vet inte vad som gäller stammar men här gäller det väl mer själva anslutningen (T-kopplingen) av badrummets vattenrör till stammarna som riskerar att börja läcka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det lämpligt att ha vattenanslutningarna mer än 120 cm över golv?
Det vet jag inte, men om någon har någon info där tar jag gärna emot det. Funktionsmässigt vore det bästa att ha den på den höjden, då den annars bara går att öppna ca 60 grader utan att slå i handfatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.