Har funderingar på att kakla in badkaret på egen hand och är helt övertygad om att flera i detta forum gjort det. Kan någon dela med sig av sina erfarenheter. Vilket material är att föredra etc.?
 
Har jobbat med liknande kgc´s luxelements på jobbet. gjort någon ttrumma o så med dessa skivor. Grymt lättarbetade skivor. Läs på kgc´s hemsida.
 
Prismässigt så är ju sipporex överlägset. Men sen är frågan vad du har för vana med murning o dyl, lite mer jobb med sipporex. Men minst lika möjligt att med samma flexibla lösningar som kgc´s plattor.
 
  • Gilla
MoYa
  • Laddar…
JohanOLinda skrev:
Prismässigt så är ju sipporex överlägset. Men sen är frågan vad du har för vana med murning o dyl, lite mer jobb med sipporex. Men minst lika möjligt att med samma flexibla lösningar som kgc´s plattor.
Inte går det väl att böja siporexen för att tex göra en svängd front till badkaret?

Lux-skivorna är dyra men oslagbart bra!
 
Apropå Lux-Skivor. Har precis köpt en som är som en vinkel för att dölja lite rör och sånt.
Och visst är de dyra!
Det jag tänkte på är att det inte kan vara så svårt att tillverka egna såna skivor.
Som jag ser det så är den gjord att någon sorts frigolit + ett vävt nät + betongbad
Är det ingen som har tänkt tanken tidigare?
 
Exakt hur dyra är Luxskivorna per kvadrat?
Kommer inte att behöva böja den utan kör bara raka linjer.
Var köper man dem?
 
Standardskivan är på 0.6x2 meter men det finns mindre. Tror att de kostar runt 600 kr.
Kolla http://www.kgcverktyg.se/se/produkter/luxelements/byggskivor/ och där kan du hitta återförsäljare där du bor.
Jag vet att Maxit Ab tillverkar egna ”Lux” skivor. Kolla med de. Jag tror att de är billigare
 
Det finns säkert 3-4 olika fabrikat - om nån vet var man köper billigare än Lux-skivorna så tar jag gärna emot tips.

Kvm-priset på skivorna beror på tjockleken. Har för mig att 30mm 60x200 kostade drygt 500 i listpris.
 
vi köper in nått märke på jobbet som ska ligga på ca60% av luxelement priset. Kollar det under nästa vecka.
 
>Vaniljvodka: Är mycket intresserad av att veta vilka skivor det är. Vore kanon om du kunde kolla upp det.
 
Funderar på luxskivor som bänkskiva som ska skruvas med konsoler funkar det tror ni?
Eller är nån annan skiva med fuktspärr ett bättre alternativ?
 
MathiasS skrev:
[quote author=JohanOLinda link=1136279884/0#2 date=1136391018]Prismässigt så är ju sipporex överlägset. Men sen är frågan vad du har för vana med murning o dyl, lite mer jobb med sipporex. Men minst lika möjligt att med samma flexibla lösningar som kgc´s plattor.
Inte går det väl att böja siporexen för att tex göra en svängd front till badkaret?

Lux-skivorna är dyra men oslagbart bra![/quote]


Nä det lär bli svårt...

Men låt säga att du ska ha en pilsnerkant på cirka 10 cm, då använder du dig lämpligen av 10x60x20-blocken, och girar dom så gått det går runt badkaret. Sen slipar du helt enkelt det runt. Lämpligt är att göra en mall av t.ex masonit.

Sliipar gör du med ett putsbrätte med lämpligt slip-papper på.
 
vet att vi har köpt ifrån kakelpalatset... men som sagt, ska kolla medfirman i veckan.
 
Någon som vet ungefär vad kostnaden blir för att kakla in ett vanligt rektangulärt badkar med raka kanter och en ca 10 cm pilsnerhylla på ena sidan?
 
jenfor skrev:
Någon som vet ungefär vad kostnaden blir för att kakla in ett vanligt rektangulärt badkar med raka kanter och en ca 10 cm pilsnerhylla på ena sidan?

Använder du LUX-element får du nog räkna med material för kanske 1500-2000spänn + kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.