Hej!

Jag har själv med hjälp renoverat mitt badrum för ett år sen, fungerar jättebra :-D

Jag funderar nu på att köpa ett badkar istället för att ha dush. Men om så vill jag kakla in det snyggt.

HUr gör man idag? Vet att det finns speciella skivor som påminner om frigolit om är ca 6-7 cm tjocka. Med dessa kan man bygga en "kub" runt om badkaret för att få en grund för kakling.

Kan man använda annat material, som leka-block el liknande? (jag vill få mer stabilitet som klarar mera vikt)

Hur limmar man fast denna kub man vill bygga? Skall man fuktspärra denna kub men bygger? Eller räcker det med badrummets grund-fuktspärr?

Ligger/hänger själva badkaret löst i "kuben"? Eller skall det stå på sina befinliga badrumstassar??

Hur drar man upp vvs-rören snyggt genom kuben? Eller skall man sätta blandaren på själva kuben och gömma rören under?

Alla tips är välkommna. har sält på nätet om hur man bygger in badkar utan resultat.



 
Det är LUX-skivor du tänker på. Finns andra fabrikat också.

Varför ska du ha mer stabilitet som klarar mer vikt? Skivor av lux-typen kan du använda i din garageuppfart om du vill. Det är mer än tillräckligt hållfasthetsmässigt.

Att limma fast skivorna är ett sätt, det finns också plåtfästen som du skruvar i väggen och i skivorna.

LUX-liknande skivor behöver inte fuktspärras.

Badkaret står på egna ben och bär sig själv. Man lämnar några millimeter till kaklet och där mjukfogar man.

Till rören finns genomföringar att använda.

Titta på www.kgcverktyg.se så finns mycket info om hur du jobbar med lux-liknande skivor.
 
  • Gilla
Mohib.hotak
  • Laddar…
Undrar en sak. Om man nu får instruktioner av nån hur man limmar o sammanför luxskivorna och hur jag lyckas koppla rör mm så är det bra.

Men jag undrar hur badkaret skall bli fast ordentligt?! Även om det står på sina egna tassar så kommer det ju glida mot kakelgolvet. Och även om man har gummitassar så rör det på sig om man råkar gå i karet lite våldsamt el liknande. Då kommer ju karets vikt röra kubens sidor med sådan kraft att det mista lilla ruggar luxskivorna och kaklfogarna spricker el nått.

För mig känns det som en dålig konstruktion. Jag vill heller inte borra fast tassarna i golvet, har värmegolv och vill inte heller försöra golvet. Visst så har man siliconfogar kring karet som ger lite rörelse-spann men jag är tveksam.

Hur får man karet att vara helt stabilt?!

 
Hej!

Kanske mura med tegel och hänga badkaret på det , som man gjorde förr ,
starkt o billigt material , har nyligen rivit vårt 50-tals badrum som var gjort
på det viset.

mvh/s
 
nattugglan11 skrev:
Undrar en sak. Om man nu får instruktioner av nån hur man limmar o sammanför luxskivorna och hur jag lyckas koppla rör mm så är det bra.

Men jag undrar hur badkaret skall bli fast ordentligt?! Även om det står på sina egna tassar så kommer det ju glida mot kakelgolvet. Och även om man har gummitassar så rör det på sig om man råkar gå i karet lite våldsamt el liknande. Då kommer ju karets vikt röra kubens sidor med sådan kraft att det mista lilla ruggar luxskivorna och kaklfogarna spricker el nått.

För mig känns det som en dålig konstruktion. Jag vill heller inte borra fast tassarna i golvet, har värmegolv och vill inte heller försöra golvet. Visst så har man siliconfogar kring karet som ger lite rörelse-spann men jag är tveksam.

Hur får man karet att vara helt stabilt?!
Hoppar du från tremeters svikten ner i badkaret?

Ett badkar med gummifötter rör sig inte speciellt. Dessutom brukar man använda silikon för att täta springan mellan badkar och inbyggnadskonstruktion och detta låser också fast badkaret. De krafter som sedan kan uppstå av att du hoppar i och ur karet hanteras LÄTT av konstruktionen med luxskivor. Det blir en otroligt stadig konstruktion vilket är lite svårt att tro innan man sett det med egna ögon.

Du behöver inte oroa dig för att detta inte är en stabil konstruktion. Karet kommer inte röra sig en millimeter och plattorna kommer inte att spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.