Hej,

Håller på att göra klart de sista ritningarna för vårt nya hus, och behöver därför snart spika detaljer som placering av govbrunn i badrummet. Vi har tänkt bygga in badkaret med någon form av skivor, och sedan kakla. Jag har även förstått att man ska ha någon form av lucka för att kunna inspektera och eventuellt rensa golvbrunnen etc.

Min fråga är om man inte behöver ha en golvbrunn som är utanför det inbyggda badkaret? Jag tänker som så att små barn som badar kanske orsakar små översvämmningar utanför kanterna. Behöver man ha en extra golvbrunn för att ta hand om det, eller klarar man sig med lite tålamod och en rejäl trasa?

Tips?

/Johan
 
Förslagsvis har man ett galler eller en lucka som inte går hela vägen ner till golvet utan låter vattnet rinna in under, och så placerar man golvbrunnen precis innanför. Alternativet är att låta golvbrunnen sticka ut halvvägs under luckan/gallret.
 
Brukar man sätta ett galler eller öppning för att vatten ska kunna rinna in till golvbrunnen?

Krävs det en öppning/galler för att utrymmet ska vara ventilerat, eller behöver man inte fundera på det?

Hur har ni som byggt in badkar gjort?
 
e93_jhj skrev:
Brukar man sätta ett galler eller öppning för att vatten ska kunna rinna in till golvbrunnen?
Tyckte precis att jag svarade på det. Men jag kan svara igen.. Ja, det brukar man.

Det bör vara ett galler så att utrymmet ventileras, och då kan man lämna en springa på 10 mm mot golvet så vattnet kan rinna under.
 
Jag tyckte bara att "förslagsvis" lät som ett sätt att lösa problemet, utan att för den skull vara det normala.
 
e93_jhj skrev:
Jag tyckte bara att "förslagsvis" lät som ett sätt att lösa problemet, utan att för den skull vara det normala.
Ah, okej. Då utryckte jag mig otydligt. Men det är det normala och i mitt tycke det vettigaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.