Vi står inför två badrumsrenoveringar och hade tänkt oss helkaklat i båda badrummen. Huset är byggt 1929 och vi har märkt på våra nytapetserade väggar att det rör sig en del i väggarna. Borde vi avstå från att kakla, eller finns det något underlag som tillåter rörelse utan att förstöra kaklet?
 
om huset rör sig mycket o det var mitt skulle jag sätta våtrumsmatta. även om underlaget skulle tillåta rörelse så gör kaklet inte det
 
Om huset rör sig så får man regla upp och förstärka så det delarna inte kan röra sig. Det är bla därför man kräver reglar med cc30 och kottlingar överallt. Dubbla våtrumskivor på det och sedan krävs det rätt mycket för att det skall röra sig...

/N
 
kolmask skrev:
Vi står inför två badrumsrenoveringar och hade tänkt oss helkaklat i båda badrummen. Huset är byggt 1929 och vi har märkt på våra nytapetserade väggar att det rör sig en del i väggarna. Borde vi avstå från att kakla, eller finns det något underlag som tillåter rörelse utan att förstöra kaklet?
Hur mycket rörelse pratar vi om? Sprickor i hörnen eller upp mot takvinkeln?

Har svårt att tänka mig att Ni inte skulle kunna styva upp väggar och golv i badrummet så att det håller för kakel.
 
Svårt att säga exakt hur mycket det rör sig, men i ett rum har det blivit en lång buckla i tapeten och när vi skulle tapetsera såg vi att det var sprickor i spacklet mellan gipsskivorna på väggarna. Ser inga sprickor i badrummen, men där är det för tillfället våtrumstapet så där syns det väl säkert inte.
 
Om huset är byggt 1929 borde det slutat röra sig så mycket. Kanske dags att kolla så grunden och bärande väggar är okej?
 
kolmask skrev:
Svårt att säga exakt hur mycket det rör sig, men i ett rum har det blivit en lång buckla i tapeten och när vi skulle tapetsera såg vi att det var sprickor i spacklet mellan gipsskivorna på väggarna. Ser inga sprickor i badrummen, men där är det för tillfället våtrumstapet så där syns det väl säkert inte.
Kan ju bero på fuskt och slarv i just dom väggarna så det säger inte så mycket om hur mycket huset rör sig egentligen. Men som jag skrev innan så tror jag inte det ska vara några problem att få ett stabilt badrum om ni bara följer branschkraven.
 
  • Gilla
Pipen90
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Hur kollar man om grunden och bärande väggar är ok? Känns som att alla med äldre hus råkar ut för lite sprickor här och där. Vi håller tummarna för att det är normalt!
I just det rummet med sprickor har väggarna täckts med renoveringsgips - borde vara svårt att misslyckas med eller?
Vi får väl ta hit nån expert så får vi se vad de säger.
 
Ett timmrat hus slutar aldrig röra på sig, det lever enligt årstiderna och sprickor uppstår. Dock så går det nog att styva upp så det går att kakla men det kan bli kinkigt med tätskiktet vägg/vägg - vägg/golv övergångarna, så gör det noggrant. Själv har jag duschkabin för att vara på den säkra sidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.