Har följt en tidigare tråd om kakel i bastun och sett några exempel på snygga lösningar som jag ev. tänkte "sno". Jag har en vedeldad bastu där murstocken går igenom bastun med fristående aggregat anslutet. Jag skulle vilja kakla murstockens två "fria" sidor samt en del av väggen som inte är bastupanel på. Murstocken är putsad och vägggen utan panel är någon form av träskiva. Är detta möjligt och vad behöver jag i.s.f. göra för förarbete?

Begie vägg = panel
Gröna markeringar ska kaklas (hoppas jag).
bastu.gif
 
Använder du bastun idag? Vad är det för avstånd från agg. till "träväggen" utan panel? Är avståndet OK ur brandsynvinkel eller behöver du ev. fixa detta? Vad är det för vägg bakom träskivan? Reglad mellanvägg?
 
Jepp, bastun använd minst en gång i veckan. Bakom "träskivan" är det förmodligen reglat (innervägg). Den skivan sviktar något så jag måste ändå ta ner den och göra en stabilare lösning där. Kanske gips ovanpå? Dubbel gips brukar nämnas i samband med eldstäder. Avståndet mellan aggregatet och vägg/murstock är ca 25 cm runt om.

Edit: Gjorde en sökning och såg att det var dina (ClasseClas) bilder som har inspirerar en del.
 
Drogen skrev:
Edit: Gjorde en sökning och såg att det var dina (ClasseClas) bilder som har inspirerar en del.
Kul! ;) :D

Förmodligen skulle du kunna köra med dubbelgips eftersom du har en träskiva på väggen, men med tanke på den antändbara pappen på gipset föreslår jag minerit istället.

Tänk på att minerit kräver regling cc450 för kakling. Isolera med stenull innanför om det inte är gjort.

Putsen måste du knacka bort för att få kaklet att fästa. Tänk på att om du ska få en snygg kakling så måste alla vinklar stämma på stock o mellanvägg spec med tanke på de korta avstånden mellan hörnen. Annars får du "kilar" på kaklet som kommer att se illa ut!
1) Se till att mellanväggshörnet o utåtstående stockhörnet är parallella.
2) Se till att hörnvinkeln på stocken är densamma från golv till tak.

Om stocken är ojämn och det är mkt pyssel med spackling så kan du "fuska" med att dra på mineritskivor även där.

För stockhörnet bör du skaffa hörnkakel eller vad det heter (en passbit just för hörnrundningen) men köp inte såna i plast med tanke på värmen från ugnen!!!

Mellanväggshörnet tätas med silikon (el. likn.). Se till att det är högtempssilikon. Har sett att det finns silikon som pallar +180 grader.

Du behöver inte tätskikta för våtrum på mineriten tycker jag, utan här räcker det med vanlig primer.

Lyckost är du som har en riktig vedeldad bastu!

 
Stort tack för ett omfattande svar :). Har lyft lite på mattor och tapeter och gjort några skrämmande noteringar. Våtrumstapeten i dusch/toalett är limmad direkt på väggarna utan tätskikt. Tre väggar är lättbetong varav en är yttervägg under jord. Den fjärde väggen är uppreglad spånskiva. Även våtrumsmattan ligger direkt på betonggolv utan tätskikt. Seriöst gjort med andra ord >:( Badrummet är dock inte använt innan vi flyttade in nyligen (det finns tre till i huset). Nu ska allt rivas ut och göras ordentligt. Behöver man regla för luftspalt på betongväggarna i badrummet? mineritskivor på murstocken låter som en bra idé för att justera vinklar och ojämnheter.

Jag har gjort en enkel skiss över badrummet i Visio och även lagt upp det som en webbsida. Himla smidigt när man t.ex. disskuterar med hantverkare eller andra på telefon. "Gå in på http://peterholm.nu/huset/bastu/bastu.htm och kolla så ser du vad jag menar...".

Jepp, vedeldat har rejält med mysfaktor. Men trätrall på golvet efter ett par vändor med vedkorgar och sot blir inte snyggt. Därför ska det bli klinkers hela vägen från duschen och in i bastun.
 
Hemmakatten
Härligt med separat basturum! Och vedeldat också! :D

En helt annan kommentar jag har är planlösningen. Läser att du ska renovera ordentligt, bort med dåliga väggar och golv osv. Du har inte funderat på att ändra planlösningen lite när du ändå håller på? Såg din skiss och det kändes som om lösningen skulle kunna utvecklas lite. Kändes som lite bakvänt att gå in förbi toan och kändes också som lite trångt att dörren till bastun svänger upp rakt in i duschen. (har haft samma lösning i ett tidigare hus och det var inte bra). De där innerväggen kanske går att flytta och samtidigt ha dörren in till bastun på annat ställe.
Om du har brunn i basturummet är det enkelt att bara ta och spola av trätrallarna om det är smutsiga. Personligen tycker jag klinkers är väldigt hala att gå på.
Nu är jag inte någon höjdare på planlösningar men vet att det finns många här på forumet som är duktiga på det. Lycka till! :)
 
Tyvärr finns det ingen golvbrunn i bastun. Att slå igen dörren mellan bastu och dusch och göra en separat dörr till bastun vore kanske inte så dumt.

Tack för tipsen.
 
Hemmakattens förslag att grunna på planlösning håller jag med om. Dels är det lite synd att skräpa mer toan med vedskräp o sedan går bastudörrn väl långt in i duschen. Vågar du tänka tanken att flytta på mellanväggen och därmed minska storleken o volymen på bastun?
 
Hemmakatten skrev:
Personligen tycker jag klinkers är väldigt hala att gå på.
Håller med, men lösningen här är att satsa på täljstensplattor! Täljstenens värmelagringsförmåga är väl känd. Vad som är mindre känt är att täljsten blir strävt av väta!

Därför är det ett mkt bra underlag i våtutrymmen spec. för små barntossar och även för rangliga "pensionärsben" :-X ;).

Nackdelar med täljsten är dels högt pris och repkänsligheten, vilket iofs inte är ngt problem i dessa utrymmen.

 
Hmm, det som började som en budgetrenovering över helgen växer sakta ;). Jag tror ändå att jag kommer att koncentrera mig på fuktsäkring och snygga till. Vilket leder in mig på en tidigare fråga. Hur bygger man upp tätskikt på betonggolv resp. betongväggarna inkl. en yttervägg samt en trävägg (spånskiva)?
 
Är det wc/dusch du frågar om? Var är utrymmet, i källare el. suterräng? Vill minnas du har betongväggar på din skiss.

När det gäller fuktsäkring av våtutrymmen i källare så finns det massor av trådar som behandlar just det. Prova att använda sökfunktionen!
 
Duschhörnan ligger "under jord" med en yttervägg. Jag har läst en hel del trådar i ämnet men teorierna är ganska många. Har haft en hantverkare hemma som har tittat på projektet i dag. Han hävdar att man kan lägga på fuktspärren direkt på betongväggarna i duschhörnan. Träväggen på motstående sida behöver inte fuktspärras eftersom den inte ska utsättas för direkt väta. Tror dock att jag kommer att fuktspärra hela utrymmet. Man vet ju inte om det blir ev. förändringar i framtiden.
 
Hemmakatten
Tror ju fortfarande på att ändra planlösningen lite nu när du ändå gör en så stor renovering. Att flytta/ändra en icke-bärande vägg är faktiskt inte så mycket jobb. Likaså går det förvånansvärt lätt att bila i ett betonggolv för att lägga in en brunn. Ofta känner man sig nog begränsad till att måla och spika bara för att man är van och kan detta. Ska du inte tänka om och fixa väggen också? Ser för mig en sned vägg eller en sned vägg med vinkel för att på så sätt göra duschrummet större och samtidigt få en bättre dörr lösning. Byggimpert med flera i forumet brukar vara bra på detta!
 
Att flytta den reglade träväggen vore kanske inget större projekt. Något förslag på layout? Var ska man sätta dörren in till bastun för att det ska bli smidigast utan att behöva ta upp ett nytt dörrhål i betongväggen?
 
Har börjat riva lite i det gamla nu. Det visar sig att den gamla våtrumstapeten delar sig och lämnar delvis en tunn "pappershinna" kvar på betongen. Kan man prima denna eller måste den bort, och i så fall, hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.