Vi vill ha kakel på halva väggarna i vårt badrum (typ gammal stil). Duschhörnan ska vara helkaklad. Övre delen av väggen slät och målad. Hela badrummet är byggt i lättbetong (Ytong) med traditionell betongplatta. Vilket våtrumssytem ska man använda? Om man rollar på tätskickt bakom dusch och på golvet och eventuellt bakom övrigt kakel, hur ska jag göra på den övre delen som ska vara målad? Det blir inte så slätt med rollat tätskickt och måla på det.
 
L
Kontakta företag som säljer tätskikt , finns beskrivningar på hur det ska göras ,
finns flera fabrikat som är godkända med dagens regler för våtrum
 
silikatfärg kan användas på en slätputsat vägg. Det använde jag i min källare på kalkputsade betongväggar som var kaklade bara 1,2 m upp.
 
I det fallet med målat så är det måleribranschens tätskiktsregler som ska kombineras ihop med regler för det keramiska.
Dessa två ska alltså överlappa varandra så när badrummet är fuktskyddet där det ska sitta keramik så ska målaren göra sitt och överlappa ut på det andra 10cm .
Sen kan man sätta plattor och till slut målar man på övrig yta.

Alternativet är att fuktskydds hela badrummet med tätskikt enligt kakelbranschens regler och sedan "putsar" man med fix på den yta man inte vill ha kakel.
Man drar ut kakelfik med tandspackel och slätar ut detta och när detta har torkat så målar man på detta.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.