Jag har en fundering. Jag har idag en ganska stor tvättstuga i källaren som har både toalett och duschkarbin och såklart tvättmaskin. Tvättstugan är ganska nyligen renoverad ca 3-5 år sedan. Vid renoveringen så byttes stammar och avlopp och man lade klinkers på golvet och en rad med klinkers upp på väggen. I hörnet så har jag idag en duschkarbin och från den så går det ett avloppsrör ovanpå klinkerset till det nya avloppet. Jag vet att runt det hörnet som duschen står i så är det våtrums anpassat men hantverkaren som den förra ägaren anlitade sa att man inte skulle lägga tätskikt på hela golvet då det skulle kunna andas.

Nu till min fråga

Jag skulle vilja ta bort duschkarbinen och sätta in ett badkar.

Min fundering är då om jag kan sätta upp en fuktspärr på den okaklade delen av väggen och sedan sätta kakel på väggarna i hörnet där duschkarbinen stod och sedan sätta in ett badkar. Funkar det eller kommer inte tätskicktet att funka? Väggarna är i putsad betong.

Finns det någon annan som har en smart lösning eller måste jag riva upp all klinkers och börja om från början?

/Johan
 
Har du några problem med fukt i utrymmet idag?
 
nej inga problem med fukt

allt funkar som det ska men om man sätter in badkar kommer det ju bli lite mer vatten på golv och väggar.

Frågan är om jag kan fortsätta att kakla upp väggen från det som redan har kaklats vid golvet

eller finns det någon annan lösning, kanske att man sätter badkaret lite från väggen och sedan bygger en duschkarbinsvägg kring badkaret

hoppas det är begripligt
 
ska nog också komplettera med att det inte är helt och håller en källare då den vägg som är ut mot tomten bara ligger en halvmeter under marken då huset är i suturäng (felstavat :).
 
Eftersom du inte har en brunn under duschkabinen, som jag förstod det, så kommer vatten som skvätts ut rinna på källargolvet, där är det ju inte tätskiktat. Om det blir problem eller inte är svårt att säga, men det är inte "rätt". Man rekommenderar inte att tätskikta större golvytor i källare eftersom fukt vill ta sig upp från marken. Tätskikt på en yttervägg ska väl inte ställa till det, antar att det är någon form av murad vägg eller betong.

Det finns ju varianter som är kombinerade badkar och duschkabiner, så att det då inte skulle stänka ut så mycket vatten på golvet.

Generellt är det inte jättebra att fuktskydda ett helt källargolv, om det skulle vara problem för just dig är ju rätt så svårt att svara på. Jag skulle nog låt kabinen stå och sätta in badkar någon annanstans. Ta upp en dörr till trädgården och fixa ett Utespa kanske?
 
Har du någon riktig golvbrunn i rummet, eller hur har du tänkt lösa avloppet från badkaret?

Väggen där badkaret kommer att stå, är det den som bara ligger 50 cm under jord?

Hur du än vänder dig så är ju ett av problemen hur man ansluter ditt ev. nya tätskikt till det som då förhoppningsvis redan finns där..

Har ni för avsikt att duscha i badkaret också?
 
Tack för två tänkvärda reflektioner.

Försökte göra en ritning av badrummet men det gick inte riktigt så jag ska försöka beskriva läget.

Duschkarbinen står i ett hörn och den väggen är den som är ut mot trädgården. I detta hörn så finns det tätskikt på golvet typ i en radie av 1,5 m i just det hörnet. Från duschkarbinen går det ett avloppsrör längs väggen ca 2 m fram till en golvbrunn som är av senaste standard. På hela golvet ligger det klinkers och det är ganska mycket fall så allt vatten rinner till golvbrunnen

Min tanke är att bygga om det lilla badrummet som vi har på övervåningen och samtidigt ta bort badkaret där uppe och istället ha ett badkar nere i källaren. Min kära sambo älskar att bada

Jag har nog insett att det lättaste är att hitta ett STEAMSHOWER badkar med väggar eller? Då kan jag strunta i tätskikt på väggarna och låta badkarets avlopp gå i det redan förberedda avloppsröret längs med väggen

Skulle dock i den bästa av världar vilja kakla upp runt duschkarbinen och ställa dit ett vanligt bubbelbad men det kanske inte går

Hoppas jag har beskrivit hur det ser ut, vilka lösningar ser ni
 
Redigerat:
Den strikt regelrätta lösningen är säkert att riva upp allt och göra om, men det inser jag ju att du är mindre intresserad av. Problemet med ett nytt tätskikt på väggen är ju hur det ska anslutas till det befintliga på golvet.

I min värld så skvätter det ju så pass lite från ett badkar (om man inte duschar där) att jag i din situation hade avstått ytterligare tätskikt.

Avloppet kan du spontant lösa på samma sätt som från duschkabinen.
 
Är väggarna som står i anslutning till stället där du vill ha badkaret putsade och golvet betong med bra fall och dessutom fuktspärrat ca 1,5m ut?
Isåfall skulle jag inte tveka att ställa dit ett badkar och sen bada med förstånd... kanske inte ha 2 st ungar obevakade i det
Se till att ha bra ventilation också ev, en avfuktare då blir den som tvättar också glad eftersom tvätten torkar fort
 
tack för alla kloka synpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.