Är det någon som har någrabilder? Vi är i valet o kvalet :-?
 
Hej!

Tänk på att fogarna gärna suger åt sig färg från typ vin och tomatsås. Jag skulle rekommendera mörka fogar om ni väljer att kakla.

/pinebar
 
Jag tycker personligen att det ser fördjävligt ut. Min granne har det...

Men smaken... och om du vill göra det så bör du tänka på fogarna som sagt. Man kan stryka ett tunnt lager silikon etc ovanpå fogarna för att skydda dem lite kanske?

Vad är alternativet? Tänk på att det inte är så lyckat att kakla på en träskiva.
 
kan bli väldigt fint, tänk bara på att använda EPOXIbaserad fog så slipper ni problem med
att dom mörknar o blir äkliga.
 

Bodde i USA ett antal år och hade kaklad bänkskiva och något mer opraktiskt får man leta efter. Inte nog med att fogarna blir smutsiga det fastnar en massa smuts och brödsmulor och annat.

Nej tack, inget jag kan rekommendera alls. :)

 
Hej
Vi har ett mobalpa kök med en kaklad bänkskiva, bänkskivan består av en ca 30mm tjock spånskiva med ett utfräst spår i framkant, spånskivad är primad och sen har vi lagt granit plattor 60*30 cm utan mellanrum i hela bänkskivans bredd med urtag för hällen, vi har fogat i den lilla skarv som ändå blir (ca 1-1,5mm). I det urfrästa spåret i framkanten sitter sen en list i oljad ek.
Vi är mycket nöjda med vår lösning, snyggt, praktiskt, annorlunda!

// S&L
 
Jag har också varit med om detta i bostäder utomlands., Väldigt opraktiskt.
 
:( vad synd att det är så opraktiskt,

-Skruvskalle, har du några bilder? har aldrig sett någon i verkligheten. Har ni luckats göra fogarna i jämnhöjd med skivan för att slippa ansamling av smulor och så?

-Gunne, vad är det som är fult? Har dom smått 2,5*2,5cm lagt plåttrigt liksom eller är det stora skivor?

är verkligen tacksam för ALLA synpunkter tips och råd!! :)

// Johanna
 
gå in på www.mapei.com
där finns fog som går att använda om du vill kakla bänkskivan. dvs fog som inte blir missfärgad eller ohygienisk.
använder man bara rätt grejer så blir det minst lika bra som en träskiva.
 
Den jag tänker på är 10x10cm vitt kakel. Kan tänka mej att det är bättre med riktigt stora plattor eller mosaik. Jag ser inte riktigt poängen med att kakla?

Som sagt, vad har ni för andra alternativ? Hur ser resten av köket ut?

Det verkar det schysstare att gjuta en betongskiva (som jag har gjort) om man vill ha nåt billigt...
 
Har inte haft kaklad bänkskiva själv men har kompisar som just har slängt ut den som de "ärvde" vid husköpet efter att ha irriterat sig över den i 2 år....

De klagade på att den var omöjlig att renjöra ordentligt, plattorna var ojämn lagda och han som hade lagt dem hade kaklat direkt på en träskiva så en och annan platta hade lossnat.

De senare sakerna går naturligtvis att göra bättre och att använda stora plattor med få skarvar borde underlätta städningen.

/Ingenjören
 
jag säger bara ohygieniskt. Satsa på granit
 
Jag var lite sugen på att göra som Skruvskalle beskrev, kakla med stora granitkeramikplattor (60x30) tätt ihop så det knappt blir någon fog. Det tror jag faktiskt varken hade blivit särskilt ohygieniskt eller fult. Granitkeramiken är ju betydligt mer hygienisk än en träskiva i varje fall eftersom den är porfri och knappt nån fog att bry sig om. men jag fick inte för sambon eftersom han redan hade bestämt sig för att ha den stenen på golvet så det kunde jag gå med på :)

Men Skruvskalle, jag hade gärna sett bilder på ert kök hur det blev med den skivan!
 
Bilder kommer här...

L&S
 
  • bild_663.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en bild till lite mer "närbild"...

L&S
 
  • bild_665.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.