Nu börjar det närma sig kakel i badrumsrenoveringen och tänkte höra efter på lite frågor och tips.
På golvet är det plastmatta, uppvikt ca 15 cm och jag tänkte ha ca 5 cm mellan kaklet och golvet. Kaklet är 20x40 cm vita matta. Rummet är 2,10 x 2,70.

På en vägg är dörren, motsatt vägg har en litet fönster på ena halvan av väggen, en vägg har tvättstället med spegel och motsatt vägg har en nisch för den vägghängda toaletten.

- Vilken platt börjar jag med?
- Hur ska man tänka med delningen av plattor, t.ex. vid fönstret/dörren?
- Bör man centrera kaklingen vid tvättstället på den väggen?
- Om det inte går jämt ut med plattor på höjden, skall man skära den vid golvet eller taket?

- Några andra smarta tips?

För att dela plattor, är det "knäck", såg eller kapklinga som gäller?
 
Hej, jag är iof amatör men när jag kaklade började jag nerifrån. Markerade en vågrät linje och körde uppåt. Hade snedtak så jag var iallafall tvungen att kapa upptill. Använde snöre för att få lagom mellanrum för fogen. Använde knäck. Plattorna var 20x 30 eller något.

Här har du lite tips:

http://www.weber.se/uploads/media/kakla.pdf
 
Börja med den första raden kakel nerifrån sett. På så viss kan du palla upp en rätbräda eller vattenpass exakt i våg och sen bygga vidare från den raden. Att det går jämt upp ska du nog inte räkna med någonstans. Det är det fulaste som finns när någon mätte och trodde det gick jämt upp för att sedan inse att det saknas 1 cm och måste skära en jättesmal remsa sist. Det är sällan exakta 90 graders hörn eller exakt vågrätt tak. Det optimala (enligt mig) är att det nästan går jämt upp, så att du bara behöver skära några cm på ena sidan. Har man då så stora plattor som du har så ser man inte det utan att mäta. En 1 cm fris syns däremot väldigt tydligt. Speciellt syns det om den är går från 2cm till 1cm (om taket lutar lite t.ex.). Eftersom du har plastmatta med uppvik på golvet så kan du ju anpassa lite exakt var du börjar, (12-17cm kanske?).

I horisontalled så tycker jag det är snyggast att få lika breda passbitar på båda sidorna väggen. En tumregel är att passbitarna inte ska vara mindre än en tredjedel av plattans kortaste sida. I övrigt går det inte att få till allt perfekt men tänk efter var du behöver skära och anpassa så du slipper få rörgenomföringar, eldosor etc precis i kant på plattor. Ibland är det oundvikligt dock. Det går men är mycket jobbigare att få till dessa hål.

Blir en kant mer eller mindre osynlig (någon möbel framför t.ex.) så kan man ju offra den för att få snyggare (större) skurna plattor i andra änden.

Kort och gott, tänk efter och räkna noga innan du börjar.

Knäck är mycket snabbare, tystare och dammar inget jämfört med såg men vissa plattor måste du såga, tex runt fönster eller dörrhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.