I vilken ordning kaklar man badrum.
Väggar först, sedan golv eller...
 
Stämmer, väggar först. Glöm inte att skydda tätskiktet på golvet bara.
 
Vilket som, jag tar alltid golvet först.
 
Det finns inget som säger att man måste göra det ena eller andra först faktiskt.

Sätter man allt utom nedersta väggplattan först och sen lägger golvet innan man sätter nedersta väggplattan så blir det oftast snyggare då man inte ser den skarven mellan golv och väggplattan lika tydligt som om man sätter hela väggarna och sedan får skära golvplattorna mot väggplattorna eftersom man då ser den fogen tydligare när man står i badrummet.

Har man tiden för sig är det helt ok att lägga hela golvet först och sen kan man sätta alla väggplattor inklusive den nedersta eftersom man då slipper invänta att golvet blir lagt innan man kan sätta nedersta väggplattan.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har man tiden för sig är det helt ok att lägga hela golvet först och sen kan man sätta alla väggplattor inklusive den nedersta eftersom man då slipper invänta att golvet blir lagt innan man kan sätta nedersta väggplattan.
Så hade jag tänkt göra, men visst är det så att man då ändå börjar med rad två från golvet sett (som då är satt mot en vågrät "list") och kaklar hela väggarna, sedan avslutar med nedersta raden?
 
Naturligtvis är detta det enklaste förfaringssättet men är man en hejare på att sätta plattor i hängfix så kan man ju sätta den nedersta i samband med allt annat för då behöver man ju ingen stödbräda nertill...
 
Följdfråga till första inlägget.
Hur fixar man till den stora glipan i duschen mellan golv o vägg i ett 15 år gammalt badrum. Glipa vägg, som mest 25 mm. Glipa golv 10 mm.
Nu finns det gammal silikon som är på väg att lossna. Finns det någon slags super fogfix som är stadigare än tradionell fix. Passande reservplattor till väggen finns inte. Fungerande tätsikt finns.
 
25 och 10mm breda springor ????????

VAD har hänt där...när de kapade plattor... Hhmm !

Det enda jag kan tänka mig är att hitta ett fogbruk som matchar plattorna som man kan fylla ut med...

I annat fall är det att göra om badrummet känns det som...
 
B
kan skönt att ha gjort väggen först. vars hamnar bruk som tappas? på golvet.

pauls tips är bra. har du så stora springer så är det dax att göra om.
 
Man täcker ju självklart golvet med mjölkpapp...
 
Stefan N skrev:
Man täcker ju självklart golvet med mjölkpapp...
Självklart...

Jag tejpar alltid mjölkpapp och släpper bara typ 20mm längs väggarna så där är plats att gå ner med väggplattan där...
 
B
inte alla som tänker på sådant. och vatten som rinner vid avtorkning efter fogning har en envishet att leta sig under pappen. men det är ju klart ni kanske kör samma fog nyans på vägg som golv
 
byggare henke skrev:
inte alla som tänker på sådant. och vatten som rinner vid avtorkning efter fogning har en envishet att leta sig under pappen. men det är ju klart ni kanske kör samma fog nyans på vägg som golv
Njae...

Lägger jag golvet först och täcker detta med mjölkpapp innan jag sätter väggarna så fogar jag också väggarna innan jag drar bort pappen och fogar golvet...
Då kan man ha olika nyans utan att det händer något...

Inte för att jag spiller speciellt mycket fix ner på golvet och fogarna men om man inte täcker över så kan man ge sig fan på att man spiller... ;)
 
B
får hoppas du dammsuger fogarna innan du fogar då
 
Så ser det ut. Bra tips på hur man kan åtgärda det på ett snyggt sätt.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.