Hej!

Vi tänkte göra en mindre renovering på vårat badrum, ca. 3 kvm. Rummet är kaklat på väggarna, men ej golvet där det är en matta, det vi nu vill göra är att kakla golvet, någon som har nå tips på bra hantverkare runt södertälje/strängnäs trakten. vi skulle även vilja byta ut 2 kakelplattor i väggen som sprukigt ifall det är möjligt att göra?

Vet inte hur det blir när vi ska kakla golvet, om det går att kakla direkt på mattan och använda den som fuktspärr eller om dem måste lägga en ny fuktspärr då måste den väl gå upp X antal cm på väggen, vilket dem då måste riva lite mer kakel på väggen?

Tacksam för tips

/Over and out
 
Är det enbart toa och handfat eller även dusch?
 
Det är även dusch, kan tillägga att det är platta på mark med golvvärme i.
Vi vet även att en granne har kaklat det, husen är byggda -92 så det är möjligt att dem kaklat innan reglerna ändrats?
 
Om du vill bygga enligt gällande branchregelr (om du vill att ding försäkrigng skall gälla) så kan du titta iun på www.bkr.se eller läsa tråden "läs dett" här på badrumforumet.

Man kan inte bryta tätskikt så du måste riva o bygga på nytt. Dessutom är inte gips ok och även tätskiktsstandarderna har förändrats. Jag tror du får räkna med att bygga om från "balkarna" i väggen.

Reglerna ändrades senast 2007 ! så 92 är ju ett tag sedan.....
 
Ja men då kanske man kan kakla direkt på mattan om den är godkänd för det, men det svår är att veta vad det är för märke på mattan :S
 
Jo kanske, men har du verkligen nya våtrumsskivor under detta, eller gips? Reglerna gäller ju hela konstruktionenn menar jag, inte bara tätskikt....
 
Åsa76 Åsa76 skrev:
Jo kanske, men har du verkligen nya våtrumsskivor under detta, eller gips? Reglerna gäller ju hela konstruktionenn menar jag, inte bara tätskikt....
Jag tror att han menar golvet ,och inte väggarna !?!
 
MrJay
A Amisaran skrev:
Jag tror att han menar golvet ,och inte väggarna !?!
Du svarar på ett 15 år gammalt inlägg, till en användare som senast var inne 13 år sedan. Detta måste vara rekord av något slag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.