Du borde fundera på hur mycket isolering du har under/kring plattan. Om innetempen är 20 grader i midjehöjd så är det naturligt någon/några grader lägre i golvnivå. Men, riktigt kallt (vad menas med riktigt kallt?)skall det inte bli.

Varför går elpatronen igång? Borde inte den gå igång då pumpen inte klarar av att hålla matningstemperaturen?
För mig så låter det hela väldigt konstigt.

/Jögga
 
Aha, är det så att din frånluftsvärmepump inte värmer vattnet till golvvärmen utan enbart tilluften?
I sådana fall kan jag förstå hur det hänger ihop, annars så vete tusan.

/Jögga
 
Kanske är det bara jag som har en långsam dag i hjärnkontoret men...
Vad är det för vits med att elpatronen går in och värmer returvattnet?
Först borde ju returvattnet gå via värmepumpen och utnyttja dess värmetillskott så mycket som möjligt. Därefter (om värmepumpen inte räcker till) kan elpatronen gå in och stödvärma.

Hur skall elpatronen "veta" hur mycket den skall värma för att även nyttja värmepumpen till max?

Vad händer om du istället för att strypa flödet ställer ned matningstemperaturen? Då kanske du kan elda men ändå hålla golvet på 17-18 grader utan att det blir för varmt inne.

/Jögga
 
En skutsats som man kan dra är väl att värmepumpen unte orkar med att värma när returen blir för kall. Det är väl OK i sig.
Det konstiga är att bara för att du sänker flödet ökar ju inte husets värmebehov. Värmepumpens verkningsgrad minskar alltså med lägre flöde, verkar mysko.

Vet inte hus systemet med v-pump är uppbyggt. Finns det ngn form av ackumulator som pumpen kör emot eller är det pumpen som är ack, elpatron och crikpump i ett?

Skulle önska att ngn forumgud kunde bidra och sprida lite ljus över det hela.

/Jögga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.