Hej!

Jag sitter i valet och kvalet hur jag ska göra med den gamla slitna kakelugn jag hittade nedplockad på vinden i våras. Antingen låta sätta upp den hos mig själv som prydnad. Eller så sälja den till någon annan...

Efter att ha bläddrat runt lite bland stilguider m.m. så kan jag konstatera att min kakelugn är en av nyrenässanstyp, sent 1800-tal, kolonn, cirka 285 cm hög, vanliga vita, släta kakel i pelaren och på sidorna, men med upphöjda blomdekorationer i ljusa pastellfärger (guld-grön-blå) framtill, på hyllan och längst upp på pelaren. Av allt att döma komplett. Inga uppgifter om tillverkare. Tyvärr har den en del skador i form av smånagg i kaklen och några sprickor runt eldstaden. Vilket gör mig tveksam hur mycket den är värd att kosta på.

1. Om jag skulle besluta mig för att sälja den: Finns det något större värde i en sådan här ugn? Hur påverkar skadorna prisbilden vid ev. försäljning? Vad är ett rimligt pris?

2. Om jag skulle behålla den: Kan man laga sprickor och nagg på ett bra sätt som inte blir iögonenfallande? Och vad är i så fall ett rimligt pris på att få den uppsatt mot en befintlig mur/fundament?

Med föhoppning on några kloka synpunkter!
 
Kolla på blocket, nedplockade kakelugnar verkar kosta från några tusenlappar och uppåt..(Om man bortser från rena "vrak" för några hundralappar). Sen finns det ju antika exlusiva saker också, men det antar jag att det inte är frågan om här...

Att montera en kakelugn kan kosta vad som helst. En "lergök" (dvs kakelugnsmakare) går ju på hantverkartaxa...är man händig kan man ju hjälpa till själv helt eller delvis..Men skall man köpa tjänsten vitt så blir det väl från 15-25tkr och uppåt det dubbla beroende på vilken person man får tag på....Sen kanske det måste till åtgärder i skorstenen också, kolla med sotaren innan du börjar....en besiktning är inte så dyr..

Enklast är väl att ringa en kakelugnsmakare och fråga offert...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.