Hej forumet!

Bor i en villa byggd 1907. Köpt en begagnad rund kakelugn från cirka 1920 för uppsättning i hörn.
Anlitat en kakelugnsmakare som har väldigt många år i branschen. Lämnat in anmälan och fått startbesked. Fått tips och råd av kakelugsmakaren om mitt egna arbetet med väggar och fundament innan uppsättning av kakelugnen.

Väldigt nöjd med uppsättningen av kakelugnen som kakelugnsmakaren utförde och som jag även har fotodokumenterat.

Vid besiktning av kommunens utsedda skorstensfejare blev det underkänt. Orsak enligt honom är att kakelugnen saknar luftspalt nedre del och enligt honom står dikt mot trävägg. Trots att jag visade honom bilder att det fanns luftspalt och inte står mot trävägg. Se kommande bilder..

Den vänstra väggen är där den befintliga murstock är placerad. Den högra är den så kallade "träväggen" som besiktningsmannen skriver i sitt utlåtande.
 
  • Vit rund kakelugn från 1920 med dekorativa mönster, placerad i ett hörn med synlig luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bilder ovanifrån som visar luftspalt.
 
  • Överblick av en smutsig luftspalt i tak med trästöttor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en luftspalt ovanifrån med synliga takbjälkar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från själva rökgaskanalen i kakelugnen så är det följande sektioner.
- Rökgaskanal, kakelugnstegel , 50mm luftspalt till vägg bestående av, ca 1 mm puts, 9mm fibercemenskiva utan skarvar, 13 mm gipsskiva utan skarvar, 6 mm renoveringsgipsskiva utan skarvar, brännbart trä osv. Så 50 mm luftspalt + 20 mm innan brännbart material av trä.

Kakelugnsmakaren säger att SSR godkänd skorstensfejare har fel. "Ytterdelen av kaklen tar som brukligt emot väggen. Innanför dem är en luftspalt på godkända fem centimeter som brukligt är och alltid godkännes. Har aldrig fått nedslag på sådant förut."

När jag själv läser på nätet samt teknisk litteratur fattar jag det som att om ytan inte blir varmare än 85 grader och har 50 mm luftspalt får man därefter ha en brännbar vägg av trä???? Över 85 grader, A1 material 50 mm innan brännbart (vilket besikningsmannen förslår)
Men vart kan man läsa och då överbevisa b.mannen om att en kakelugn inte blir varmare än 85 grader på utsidan?

Tacksam för tips och råd hur jag går vidare.
Inte lust att mura en vägg i onödan.
 
  • Närbild på kakelugnens kant med dekorativa detaljer intill en exponerad vägg med flera lager material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Som ni ser ovan har den övre delen lite mindre diameter varav det uppstår även en synlig diagonal luftspalt där värme kan komma ut. Även uppe vid tak då värme stiger uppåt. Det tyckte inte b.mannen utan sa att värmen blir instängd. Nedre delen är mycket riktigt dikt väg och enligt mig med bara någon mm kontaktyta. Beror på att kakelplattan är typ konad. Se bild 2, 3 uppifrån.

B.mannen sa även följande: Du ser ju att den bakre tegelstenen ligger ann mot väggen. Men i min värd är det väldigt mycket tegel i mellan rökgaskanal och fibercementskiva. Se bild 2 ovanifrån räknat.

B.mannen avslutade med att allt var bra gällande provtryckning samt inspektion rökgaskanal från taket men åtgärder krävs med högra väggen.

Känns som det är väldigt mycket tyckande och jag är ju bara händig lekman som gärna ger mig bara man kan visa bestämmelser som motbevisar kakelugnsmakarens erfarenhet.
 
Redigerat:
Jag tror att jag skulle mura den där väggen. Det verkar litet väl knappt med säkerhetsavståndet och jag har själv upplevt att få löseld mitt i natten bakom en eldstad som hade för dåligt skydd mot trävägg så jag vet att i just det där fallet finns det orsak till bestämmelserna.

Sedan finns det sotare med olika kunskapsnivåer. Jag har träffat på några fenomenala stolpskott som trodde att de var väldigt säkra på sin sak när de dömde ut eldstäder som de inte förstod sig på.
 
H heimlaga skrev:
Jag tror att jag skulle mura den där väggen. Det verkar litet väl knappt med säkerhetsavståndet och jag har själv upplevt att få löseld mitt i natten bakom en eldstad som hade för dåligt skydd mot trävägg så jag vet att i just det där fallet finns det orsak till bestämmelserna.

Sedan finns det sotare med olika kunskapsnivåer. Jag har träffat på några fenomenala stolpskott som trodde att de var väldigt säkra på sin sak när de dömde ut eldstäder som de inte förstod sig på.
Ja det tåls att tänka på! Jag är ganska övertygad att båda är säkra på sin sak men att man gått olika skolor. Men då det finns bestämmelser blir jag frustrerad att man inte kan hänvisa till dom och i mitt tyckande dåligt att skriva att det saknas luftspalt. Jag har inte lust att lägga 6600:- på en sådan b.man.
 
Redigerat:
Så här gjorde jag till slut! Rev med försiktighet allt trä på baksidan fram till baksidan på gipset.

Monterade sedan en ny 50mm kalciumsilikatskiva (brandvägg) som jag fäste med fix som klarar höga temperaturer.

Sedan på med plyfa och gips.

Onödigt i min mening men nu är det i alla fall godkänt att elda.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Lite bilder
 
  • Delvis demonterad vägg med synliga träreglar och trasigt gips, i ett renoveringsprojekt, med plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund kakelugn med spetsig topp, vit, dekorativa detaljer, kaminöppning synlig, inomhusmiljö, renovering pågår, blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, vägg borttagen, synliga golvbjälkar, ledningar och rör, öppen planlösning, husarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverad dörröppning, gipsskivor utan finish, blommig tapetprov, interiör, pågående byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.