Kakleugnar är underbara, jag har 2 i mitt sekelskiftehus och dom värmar hela bottenvåningen,
När jag flyttade in lästa jag på mig om eldning i bl.a. Gysinge boken, att glöderna ska brinna ner och det får inte finnas lågor kvar och allt det där när man stängar spjället.

I våras köpte jag en COvarnare på Jula till sovrummet, och den har varit tyst hela hösten när jag eldar.

I går kväll gick den igång :eek:

Jag hade stängd av ugnen med bara små glöder kvar som vanligt och stängd dörren till sovrummet för att få upp värmen, och efter kanske en timma drog den igång.
Oppnade ytterdörrarna och slängde asken och dom kvarvarande glöder i vatten i diskhoen.

Båda jag och katten mår bra i dag.
Nu skall jag gå och handla en till varnare till vardagsrummet också.

Kanske det har och göre med att jag just tätnat fönsterna i hela bottenvåningen för att få dragfritt till vintern.
 
Det får inte finnas den minsta glöd kvar när man skjuter spjället. När man stänger spjället finns det ingen väg ut för eventuell rök och osynliga gaser.
Eva
 
Mina fars bror och syster gick bort på det sättet :( - länge sedan men ändå

Bra varning tack ! Det ska nog gälla vedeldare detta!
 
Det skedde en olycka i Härryda för cirka ett år sedan. Det var personer som skulle sova i en container (jag vet, det är konstigt) och de skulle värma sig med grillkol i en grill. Några av dem dog av kolmonoxidförgiftning.

Just för att undvika att sådana saker händer brukar jag inte strypa syretillförseln till kaminen så kraftigt. Det är bättre att det brinner ordentligt, än att CO utvecklas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.