Rent allmänt undrar jag hur bra kombinationen kakelugn - värmepump (ej luft/luft) är? Idag kör jag kakelugnen utan värmepump och då funkar det OK då jag har nya termostater på elementen som slår av när rumsluften blir varm av kakelugnen. Kommer det att bli problem med en värmepump? Emottat tacksamt synpunkter och tips!
 
Med en inomhusgivare till värmepumpen så fungerar det utmärkt. Jag har gjort så fast har en kamin istället som jag tänker kompletteringselda med när inte pumpen räcker till.
 
Ok, jag har hört sägas att det kan bli problem med intrimningen och temperaturfall när man kör eldstad med värmepump - även med innegivare. Däremot antar jag att den perfekta kombinationen vore kakelugn och frånluftsvärmepump, eller har jag missuppfattat? Jag hade tänkt använda kakelugnen en del som basuppvärmning, typ en brasa på morgonen och en på kvällen under den kalla årstiden. Det kanske blir lite overkill att kombinera med bergvp eller luft/vattenvp?
 
Eldar du så pass mycket så tror jag att du har det bra som du har det. Det blir annars en väldig investering för det lilla som du tänker nyttja bergvärmen. och luft/luft när det inte räcker med en brasa morgon o kväll så räcker inte luftpumpen till heller.
 
Ser här du skriver luft/vatten? Då måste du väl ha ett vattenburet system. Tog förgivet att du hade elelement.
Isåfall har jag för mig att jag läst här någonstans om vattenmantlade kakelugnar det vore något för dig kanske.
 
Nu är det tyvärr så att det redan står en icke-vattenmantlad kakelugn hemma hos mig.
 
Jo, jag har ett vattenburet system.
 
Jo jag förstod att du redan hade en kakelugn. Men jag tänkte att när du ändå funderade på att bekosta ett värmesystem så var det kanske ett alternativ att byta ut den mot en vattenmantlad istället, som du kunde koppla till ditt vattenburna system. Det skulle fungera som en ackumulatortank ungefär.
 
Kakelugnen jag har är nyligen installerad... Frågan är väl egentligen följande: om man har vattenburen värme med el i en tämligen ineffektiv panna och dessutom en kakelugn för stödvärme - vad är det lämpliga steget att ta om man vill reducera uppvärmningskostnaden, vilken värmepump? FLVP, l/v eller bergvp?
 
Frånluftsvärmepump är en bra kombination med kakelugn eftersom den ger en bra luftväxling i huset och fördelar värmen från kakelugnen. Annars blir det ju lätt lite för varmt i rummet där kakelugnen står. Helst ska man då ha separat luftkanal till kakelugnen eftersom frånluftsventilationen skapar ett svagt undertryck i huset. Det brukar dock bli skapligt drag även om man tar förbränningsluften från rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.