Behöver hjälp med val av kakel, öppen för alla förslag! Björkluckor och ekskivor. Tänkte kakla i hörnet över hällen plus under alla fönsterna...
 
  • kakel_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2
 
  • kakel2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilken färg har du på golvet och vilken kommer bli ovanför fönsterna?
 
Vad snyggt det ser ut att bli, är det ett IKEA kök du har.
 
Det blir nog oljad ek på golvet, över och runt fönstrena är jag också öppen för förslag.... Ljust skall det vara iaf.

Japp det är IKEA kök!
 
hallgren skrev:
Det blir nog oljad ek på golvet, över och runt fönstrena är jag också öppen för förslag.... Ljust skall det vara iaf.

Japp det är IKEA kök!

Vill inte vara dum men oljad ek är jätteömtåligt. tappar du bestick på golvet e det märke direkt. Jag har lagt in oljad ek i vårat nuvarande hus och det ångrar jag tusen gånger om. Det var så snyggt när det var nylagt vid jul, och nu ser det ut som det har legat där i 10år :( Lider med dom som köpt vårat hus men dom har kanske orken att byta golvet. Jag kommer inte att lägga in oljad ek igen, i så fall får det bli lackad ek.
Jag har inga hundar men barn och dom har orsakat märken bara av att leka med byggklossar på sitt rum. Kan inte rekomendera det i ett kök möjligtvis i ett finrum eller sovrum men inte där det är mycket spring. Det var bara en tanke och absolut inge illa menat.
 
Det stämmer nog bra lier säger, själv har jag laminat golv valnöt mönstrat. trots det har den fått märken av tappat saker och jag kan tänka mig hur ledsen jag blev om den är i riktigt trä. Också tycker jag det blir nästan för mycket trä med lukor, golv samt möblerna. Jag skulle har läggt klinker i mörk grått nyans och försöker hitta lite ljusare nyans i grått till väggarna. kanke mosaik í 50x50 i glas eller keramik. hoppas du hittar vad du tycker om!
 
Kines skrev:
... kanke mosaik í 50x50 i glas eller keramik. hoppas du hittar vad du tycker om!
Det var min första tanke när jag såg bilderna av ditt kök :)
På Ekebybruk i Uppsala har dom satt upp en finfin kombination med 50x50 mm glasmosaik turkosgrön och svart i schack rutor, dyrt men läckert! (Syns på en liten bild på deras hemsida, i bildspel med köksbilder...)
/Ulle
 
50x50 plattor är jag också inne på..

Har du någon länk till Ekebybruk mosaiken du nämner?

Det stämmer, blir nog för mycket trä med oljad ek på golvet också. Hade ju tänkt lackad ek som ser ut som oljad.. Har ju dessutom 55m2 teakgolv (100x20x5mm stavar) liggandes om nån som vill köpa? ::)

Har ingen golvvärme så klinkers på golvet är uteslutet.
 
Min pojkvän lade in oljat massivt ekgolv för några månader sedan.Än har vi inte märkt att det blir märken av att man tappar saker. Däremot har det blivit lite ljusare fläckar efter vattenstänk. Men det går nog bort vid nästa inoljning, hoppas vi :)

Kanske har Hallgren rätt, det kan bli väl mycket trä med luckor, golv och möbler...
Jag skulle dock inte vilja ha stengolv i kök – vad man än tappar lär ju gå i tusen bitar. Dessutom tycker jag inte om känslan i att stå och jobba på stengolv (gillar man att laga mat så tillbringar man ju en del tid stående i köket).
Jag skulle hellre (hör och häpna) satsa på linoleumgolv. Det är miljövänligt, lättskött och skönt att stå/gå på. Och det har ju hänt en del sedan 1970-talets "marmor-mönstrade" linoleumgolv i konstiga färger.
Linoleum finns i alla tänkbara färger, även (så gott som) helt enfärgade och kan läggas i vilka mönster som helst.

Men, nu var det ju inte det du ville ha tips om ;D
Jag tycker också att mosaik är grymt snyggt. Färgval beror nog på golvet. Och du behöver ju hur som helst inte ha enfärgat, rutor med "färgklickar" i en för övrigt ganska neutral vägg kan säkert bli en spännande effekt. (Om du nu skulle välja linoleumgolv eller ett annat golv där du kanske tar in lite färg, så kan du ju ta upp det i kaklet/mosaiken.)

köket ser förresten härligt ut redan nu :) Lägg gärna upp en bild när allt är klart.
 
Vad tror ni om dessa förslag?
 
  • kakel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser fläkten ut, rostfri.
 
  • optica_660.jpg
Smaksak, det är jättefint kakel som du valt och passar säkert bra, själv skulle jag välja en "dödare" yta, du har så mycket liv i bänk och luckor. Tänk på hur kaklet gör sig till fläkten, vill du framhäva eller kamoflera den?
Visst är det svårt!? Jag hade köpt hem allt kakel, men efter att ha ställt upp en radda mot diskbänken ändrade mej och fick byta det! EN liten provbit är nödvändigt, men ta helst hem några extra...
/Ulle
 
Hej!
Vad fint köket ser ut, och mycket naturfärger, det gillar jag!

Kaklen du valt är jättesnygga! Fast jag skulle tycka det vore lite synd. För både kakeln o köket är så snygga i sig men de har samma nyans så de skulle på nåt sätt smälta in i varandra o inte synas. Fast det är som sagt smaksak.

Jag var på visning av en lägenhet där de hade björkkök med avlång grå kakel, det var jättefint. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.