Idag har jag lärt mig att det är skillnad på diamantklingor och diamantklingor.

Har en halvseriös men no-name kakelkap med glidhängd överliggande motor, sedan många år. Har med senaste golven haft problem då den inte gärna tuggar i sig granitkeramik. Motorn orkar men klingan avverkar ingenting eller rättare sagt, extremt långsamt, och man måste trycka hårt för att något ska hända öht.

Nu hade jag 12 m längskap att göra på 30x60 klinker och dessa for inte plats i min gamla maskin. Hyrde då en Husqvarna TS 73 R och plötsligt var det som att såga i smör, eller iallafall gick det helt utan problem.

Jag kan dock inte se vilken klinga som sitter i maskinen - så frågan är, vilken klinga köper man och hur dyrt måste det bli?

Jag ser att tex hornbach har 200mm klingor för antingen 1000kr eller 450kr. Är det den dyrare som gäller ?

En Husqvarna TS 73 R kakelsåg står på ett golv i en verkstad, omgiven av verktyg och byggmaterial, redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det verkligen ingen som forskat lite kring dessa klingor?
 
Om du okulärbesiktigar klingorna, ser du något uppenbart?
Makrofotografi så man ser diamantkornen?

/Höghus
 
Den som inte funkar är en no name klinga jag inte har namnet på. Ser ut såhär:

Närbild på en sliten klinga med stänk av grönt och rost, som inte fungerar enligt trådstartaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra, som fungerar, heter DOB OS Ceramic 829 (ingen träff på Google på den):

Närbild av en metallklinga med skrovlig yta och skador i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den som inte funkar är en no name klinga jag inte har namnet på. Ser ut såhär:

[bild]

Den andra, som fungerar, heter DOB OS Ceramic 829 (ingen träff på Google på den):

[bild]
Det var ju inte så lätt att se, men jag tycker det verkar vara fler korn på den undre bilden.
Har för mig att jag jämförde två klingor för länge sedan, och då var den dyrare klingans belagda zon mycket bredare. Här verkar det vara ungefär samma bredd.
Inte till mycket hjälp här tyvärr känner jag.😟
Köp så dyr klinga du har råd med kanske är ett enkelt svar...
Jag köpte en snorbillig kakelkap på jula som flisade kaklet en hel del. Jag ägnade mycket tid åt att montera skivan i olika positioner för att minimera kastet, både axiellt och radiellt, och det blev betydligt bättre kvalitet på snittet när jag fick till det.

/Höghus
 
Var den bättre från början? Har förstått att diamantklingor kan bli igensatta. Det är något jag läst någonstans så det kan vara fel.

Har en mindre kakelkap med diamantskiva den som kom med skar ganska dåligt och blev snabbt nersliten. Köpte en märkesskiva efter det och den har fungerat bra till allt jag skurit med den. Har nu inte provat just granitkeramik men nog sådant med högsta hårdhetsklass som tog en god stund att borra hål i med högkvalitetsborr.

Inte den dyraste som gick att hitta
 
Höghus Höghus skrev:
Det var ju inte så lätt att se, men jag tycker det verkar vara fler korn på den undre bilden.
Har för mig att jag jämförde två klingor för länge sedan, och då var den dyrare klingans belagda zon mycket bredare. Här verkar det vara ungefär samma bredd.
Inte till mycket hjälp här tyvärr känner jag.😟
Köp så dyr klinga du har råd med kanske är ett enkelt svar...
Jag köpte en snorbillig kakelkap på jula som flisade kaklet en hel del. Jag ägnade mycket tid åt att montera skivan i olika positioner för att minimera kastet, både axiellt och radiellt, och det blev betydligt bättre kvalitet på snittet när jag fick till det.

/Höghus
Ingen av kaparna är obalanserade eller kastar, på min gamla har jag ägnat en hel del tid åt att säkerställa att klingan rör sig vinkelrätt mot anhållen osv, utan framgång.
 
N Niq skrev:
Var den bättre från början? Har förstått att diamantklingor kan bli igensatta. Det är något jag läst någonstans så det kan vara fel.

Har en mindre kakelkap med diamantskiva den som kom med skar ganska dåligt och blev snabbt nersliten. Köpte en märkesskiva efter det och den har fungerat bra till allt jag skurit med den. Har nu inte provat just granitkeramik men nog sådant med högsta hårdhetsklass som tog en god stund att borra hål i med högkvalitetsborr.

Inte den dyraste som gick att hitta
Jag minns tyvärr inte, sågen är säkert 10-15 år gammal. Kanske gick det lite bättre från början. Klingan har ju inte slitits någonting alls vad jag kan se. Det verkar finnas slipstenar till diamantklingor, men ska jag göra något blir det att köpa ny klinga. Frågan är vilken.
 
Har fortfarande inte lyckats lista ut vilken klinga det satt på kapen jag hyrde, men den kostade enligt uppgift 2000kr ex moms vilket ger en indikation på vad det behöver kosta för att fungera bra.
 
  • Wow
Höghus
  • Laddar…
F
Är lite i samma situation. Har 23m kapning på 30x30 8mm granitkeramik. Plockade fram kapen och det var… tungt. Du är det en 22år gammal rapplig bordsmodell från Bauhaus som antagligen kostade 450kr ny. Har tvingats torrkapa de först 3m med diamantklinga och vinkelslip men det håller inte i längden.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har fortfarande inte lyckats lista ut vilken klinga det satt på kapen jag hyrde, men den kostade enligt uppgift 2000kr ex moms vilket ger en indikation på vad det behöver kosta för att fungera bra.
Det är väl hyrfirmans priser? De brukar vara på Ahlsell-nivå…
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är lite i samma situation. Har 23m kapning på 30x30 8mm granitkeramik. Plockade fram kapen och det var… tungt. Du är det en 22år gammal rapplig bordsmodell från Bauhaus som antagligen kostade 450kr ny. Har tvingats torrkapa de först 3m med diamantklinga och vinkelslip men det håller inte i längden.
Ge upp direkt och åk å hyr en Husqvarna TS 73, finns hos tex Ramirent. Se dock till att få med en klinga som gillar granitkeramik för nu förstår jag att alla inte gör det. När du hittat rätt sparar du så mycket tid att den femhundring det kostade att hyra är pisspengar.

Jag tror att 2-500kr klingorna inte är för granit .
 
L Lovan83 skrev:
Det är väl hyrfirmans priser? De brukar vara på Ahlsell-nivå…
Säkerligen kan man hitta det billigare men det är ändå en klinga för 1500kr, inte 500. Dessa 2500 var alltså vad hyrfirman betalade, inte pris till mig.

Tittar man runt lite ser man att det går att köpa klingor för avsevärt mer än 2500kr också….
 
Den spännande upplösningen Del 1.

Golvprojektet gjordes klart med hyrmaskinen för ett par veckor sedan, men när jag idag skulle foga EN platta som bytts ut så ser jag att en närliggande platta har en skada så jag bestämmer för mig för att byta denna.

Vips så sitter jag med Kling-problemet igen och bestämmer mig för att ringa JLM Group för att höra om det var deras skiva som satt på hyrmaskinen. De hade ingen som heter exakt som den som satt där, men väl en annan liknande som är lämpad för granitkeramik.

Förpackning av Midhage diamantskärskiva för kakel och keramik, modell DOB-Q, 200 mm diameter, 25,4 mm hål, 5,0 mm segmenthöjd, art.nr 829200254.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir kopplad till Krister på deras filial i Solna som meddelar att de har en skiva. Klockan är då 14:51 och de stänger om 9 minuter och Krister frågar när jag behöver skivan. ”Helst idag svarar jag…..”

Krister erbjuder sig då att lägga ut skivan på dold plats så att jag kan hämta den och sedan titta förbi imorgon och betala (har inte lämnat några uppgifter om mig själv).

DET kallar jag kundservice, så behöver ni kapskivor etc, hör av er till JLM!

Skivan kostar drygt 600kr så det blir spännande att se hur den fungerar. Nu - ut och rigga sågen med nya skivan….
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.