Hej
Jag ska för första gången lägga klinkergolv själv (läskigt va?) och hade tänkt hyra en elektrisk kakelsåg hos en bygghandel. Men efter att ha läst lite inlägg här har jag blivit rätt osäker på om det är det jag behöver. Det är alltså ett klinkergolv med plattor i storleken 30x30 cm, rummet är kvadratiskt med en upphöjd sockel i ena hörnet och en rund golvbrunn assymetriskt placerat mitt på golvet.

Ni som har gjort sånt här förrut vad har ni använt för att kapa/skära till plattorna? Elektrisk eller manuell? Vad rekommenderar ni och vad rekommenderar ni inte?
 
"Manuell" skärare är helt klart snabbast och lättast för hela skär d.v.s. när du ska knäcka en platta på hela längden/bredden.

En elektrisk kap är smidig när du ska skära bort hörnor eller motsvarande av en platta eller om plattorna är så långa att de inte går in i en manuell skärare. Jag kompletterar gärna med en mindre vinkelslip med skiva för stenkap för finlir.

Vidare brukar man även behöva såg, hålsåg och borr för att göra hål för genomföringar av rör.

Planera ditt arbete innan och lägg ut plattor för att se hur det kommer bli.

Finns en del prisvärda verktyg på Biltema.

Lycka till!
 
Jag är oxå intresserad av tips då jag måste inhandla en ny kap i de närmsta dagarna, har idag en elektrisk våtkap med diamantskiva men den slår så mycket flisor i plattorna så jag vill inte använda den när det kommer till bitar som kommer att synas. Har även haft en billig manuell kap från biltema (som man även kunde borra med) och där gick "foten" som man knäcker plattorna med sönder vid första försöket.
De jag funderat på är de lite dyrare manuella som finns på biltema & Claes Ohlsson:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=887&iItemId=77917
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21905080

Vad har ni för åsikter om dessa maskiner?
Vad bör man skaffa för verktyg för att borra i kakel är tex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=25747647 en bra ide samt några kakelborr i mindre dimensioner?
 
Ok, då blir det till att skaffa en manuell skärare först och främst. Jag ska nog prova att lägga ut plattorna redan idag så får jag se vad det behövs för slags tillfixning av plattorna.

Är det nåt jag bör tänka på vad gäller skäraren? Eller kan man i stort sett köpa vilken som helst?
 
Jag undrar också om någon kan svara på hur slätt underlaget måste vara. Det är rå betong under det tänkta klinkergolvet och betongen är inte helt slät utan lite "småbucklig" med några små håligheter i. Till saken hör att jag hade tänkt träna :) på att lägga plattor först i ett rum som inte har någon annan funktion än förvaring och då spelar det väl ingen roll om betonggolvet inte är helt slätt, eller?
 
Hyr en proffskap på en hyfirma...underlättar jobbet och man får snygga snitt direkt. Komplettera med en liten vinkelslip med diamantklinga. Den + lämpligt kakelborr kan du göra det mesta av "finliret" med. Glöm inte skyddsglasögon...
 
T
Inte så lätt att få plattorna jämna om inte underlaget är det, men kör på med en 10-12 tandare så ska det nog bli fint.
 
M
tpsoft och ni andra: Om jag tvingades välja mellan biltemas och classes kakelskärare skulle det lätt bli biltema, Den har iallafall samma design i funktionen som en sigma, Classes är rent skräp i mina ögon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.