Hej allihopa!

Behöver lite råd ang. kommande kakling i köket.

Ytan som ska kaklas är murstocken (till vänster) och den vitmålade väggen till höger, ja all yta bakom bänkskivan.

Det kommer sitta 4st (2 liggande på bredd och 2 liggande ovanpå) väggskåp (70cm breda) ovanför diskbänken.


Vad tror ni, ser det dumt ut att sätta kakel hela vägen upp till tak, eller?

Kakel i fråga kommer bli vita rektangulära plattor (8.3x40cm) och luckorna är IKEAs Lidingö.

Tack på förhand.
 
  • IMG_3970.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om jag missuppfattade frågan, men det kan väl inte bli mycket yta kvar att kakla efter 4 väggskåp?

I vart fall tror jag att du på gammalt hederligt maner ska spara en decimeter i överkant och måla det med vit köksanpassad färg. Då slipper du massa trassel med ojämna skarvar, det blir lättare att lista tak etc.

Det är mina 5 kr i alla fall.
 
Det som försvinner bakom väggskåpen borde bli en yta på 140x80cm.

Bra råd ang. att spara 1dm i överkant för listning och ev. ojämna skarvar. :)

Fler synpunkter?
 
Om jag förstår dig rätt så är alternativen att antingen kakla hela vägen från spisen till taket (minus 10cm), eller att bara kakla lika högt som mellanrummet mellan diskbänken och överskåpen? Så att kaklet och överskåpen börjar/slutar i linje med varandra?
Ska du ha köksfläkt ovanför spisen? Vad är det för mörkt fält man ser längst till vänster på bilden?
Som det känns nu, när jag fortfarande inte vet allt, så röstar jag på att du ska ha kakel hela vägen upp.
 
Finns väl ingen anledning att ha kakel bakom skåpen... eller har jag missförstått nåt nu?

Sen ovan skåpen skulle jag köra med vitmålat.
Men definitivt kakel hela vägen upp till skåpens kant om det skall sitta nån fläkt där emellan.
 
malinahlen:

Precis, antingen hela vägen upp, ev. minus ~10cm, eller upp till skåp/spiskåpa, eller kanske nå mittemellan.
Det du ser till vänster (mörka partiet) är tapet. :)

Ahlesten:

Menade inte bakom skåpen, dock om det ska hela vägen upp eller i linje med skåp eller nå 3e alt. mittellan skåpkant och tak.


Hela vägen upp blir nog snyggast, antar ja.
 
Håller med - kör hela vägen upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.