A
Ska sätta kakel i köket (https://www.hornbach.se/p/vaggtegel-skiffer-svart-22x55-cm/6120005/) inom kort. Funderar på det här med kakellist - har den någon praktisk funktion eller handlar det bara om estetik? Jag tror att det snyggaste för mig blir att skippa den och dra en tunn remsa mörkt silikon mellan bänkskivan (valnöt) och kaklet (skiffer). Eller borde jag av praktiska/funktionella skäl ändå skaffa något slags kakellist?
 
BirgitS
Kakellist brukar man nog ha i ovankanten av kaklet och längs sidorna om kaklet inte slutar i ett hörn. Mot bänkskivan brukar man ha silikon.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T
Lycka till med att dra silikon till ditt val av plattor. Med det menar att det inte går. Bara att sätta plattan mot bänkskivan och sedan skära till den snyggt mot eventuella överskåp.
 
Personligen skulle jag ALDRIG valt den typen i ett kök för den är totalt jäkla omöjlig att hålla ren och i ett kök stänker det fett och smutsigt vatten ganska regelbundet, men det är min personliga åsikt...och tips på att tänka om. ;)
Dessutom är det i princip omöjligt att dra en silikon mellan denna och bänkskivan som blir snygg.
Dessa plattor är mer till som dekoration på en vanlig vägg och inte som stänkskydd.

MEN...

Om du nu tvunget vill ha denna variant så hade jag beroende på vad du ska ha för bänkskiva sågat till en bit av det materialet på typ 20mm i höjd och motsvarande ditt "kakel" i tjocklek.
Sedan hade jag limmat dit den först och dragit en ytterst tunn silikon mellan den och bänkskivan samt satt "kaklet" ovanpå denna "list"
Då får du inga problem med om det blir blött på bänkskivan och det går lätt att torka av också.

Vad beträffar kakellist som du frågar om så är det typiskt gammeldags och den var mest avsedd för att fylla upp under väggskåpen så man slapp kapa plattor samt för att sedan kunna hänga saker med hjälp av krokar i den men idag vet jag knappt någon som vill ha en massa saker hängande under väggskåpen utan man strävar mer efter en clean yta att lätt hålla fräsch.
 
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen skulle jag ALDRIG valt den typen i ett kök för den är totalt jäkla omöjlig att hålla ren och i ett kök stänker det fett och smutsigt vatten ganska regelbundet, men det är min personliga åsikt...och tips på att tänka om. ;)
Dessutom är det i princip omöjligt att dra en silikon mellan denna och bänkskivan som blir snygg.
Dessa plattor är mer till som dekoration på en vanlig vägg och inte som stänkskydd.

MEN...

Om du nu tvunget vill ha denna variant så hade jag beroende på vad du ska ha för bänkskiva sågat till en bit av det materialet på typ 20mm i höjd och motsvarande ditt "kakel" i tjocklek.
Sedan hade jag limmat dit den först och dragit en ytterst tunn silikon mellan den och bänkskivan samt satt "kaklet" ovanpå denna "list"
Då får du inga problem med om det blir blött på bänkskivan och det går lätt att torka av också.

Vad beträffar kakellist som du frågar om så är det typiskt gammeldags och den var mest avsedd för att fylla upp under väggskåpen så man slapp kapa plattor samt för att sedan kunna hänga saker med hjälp av krokar i den men idag vet jag knappt någon som vill ha en massa saker hängande under väggskåpen utan man strävar mer efter en clean yta att lätt hålla fräsch.
Tack för utförligt svar!

Ska impregnera stenen med något slags olja som säljaren rekommenderade. Efter det tror jag att det funkar ganska bra att hålla rent med en diskborste och sprayflaska med milt rengöringsmedel. Får se hur det går - blev väldigt fäst vid kaklet och tyckte att det var riktigt snyggt (och frugan höll med - då är det bara att köra! :) )

Kunde såga kaklet riktigt bra med en kakelsåg jag hade hemma, så blir bara en list där kaklet vetter mot dörröppningen.

Nu lade jag kaklet hela vägen mot bänkskivan, får se om jag lyckas peta in någon diskret silikon för att skydda från vatten. Annars kanske detta blir ett projekt jag får ångra om fem år :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.