Vi har valt ett ekkök med inpassade luckor och svart granitbänkskiva. Stilen i köket blir därför lite gammaldags. Golvet är inte riktigt bestmt ännu men förmodligen blir det ett sådant "plastgolv" som ser ut som klinkers. Men men hur ska man göra med kaklet. Helst skulle jag vilja ha sjösten men få inse att det blir för dyrt. Blir kontrasterna för stora med vitt kakel? Är det kanske bättre att gå åt det beiga hållet? Kom gärna med förslag! :)
 
Jag tror att vitt rektangulärt kakel med fasade kanter skulle vara supersnyggt till ert kök.
 
peko skrev:
Blir kontrasterna för stora med vitt kakel? Är det kanske bättre att gå åt det beiga hållet? Kom gärna med förslag! :)
Jag tycker inte alls att det blir för stora kontraster med vitt kakel, så alltså ett vitt och gärna ett som inte är så "blåvitt" och högblankt utan aningen mattare och lite varmare i tonen, gärna i lite mindre format kanske 5x5 cm eller rektangulärt utan fasade kanter förbandslagt med smal fog, klassiskt, snyggt och dessutom lite extra i all sin enkelhet.
Jag skulle personligen inte poängtera det "gammeldags" inslaget mer än så när det gäller kakelvalet då det fanns väldigt få kök på den tiden i ek med svarta granitskivor.
Hellre gå på den klassiska och tidlösa stilen vilket passar utmärkt även till er lucktyp samt bänkskivan.

Beige skulle jag undvika till varje pris, då man riskerar att hela köket sas. "går för runt" färgmässigt, men det är alltså bara min personliga åsikt ;).

Golvet gärna i en snygg mellangrå ton som gör sig utmärkt tillsammans med ek och svart.
Detta sammantaget tycker jag ger en mycket vacker och hållbar stil, vilken dessutom gör att du är fri att använda vilka färger och tillbehör du vill på tex. hissgardiner, mattor osv osv samt att byta friskt oavsett säsong :).

Bifogar en bild som illustration till mitt resonemang.

MVH//Christina.
SpKo10345x345.jpg
 
Jag tycker att byggimperts förslag var supersnyggt!!!

Jag föreslog rektangulärt kakel med fasade kanter för att jag trodde att du ville förstärka det "gamla", men om så inte är fallet så finns det ju massvis med alternativ:)

Personligen hade jag förmodligen satsat på 5*5 cm alt mosaik- kanske i någon ljusgrå nyans. Ett annat alternativ är glaskakel, men det kostar förmodligen mer än sjösten...
 
Byggimpert det precis så jag hade tänkt mig. Tack för bilden!
Dagen är räddad :)
 
Jättesnyggt Byggimpert

/ Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.