Kanske en mer estetisk fråga än just badrumsbyggande.
Försöker få ihop vilket kakel o klinker vi vill ha. Än så länge har det iaf landat på vitt högblankt kakel (ungefär i storleken 25x45cm) och ett mörkgrått golv (inte riktigt bestämt storlek), men så enkelt som möjligt. När det kommer till att pussla ihop detta så säger vissa att det är snyggast att ha kakelfogar och klinkerfogar i linje med varann medan andra säger att det spelar inte så stor roll om kakelfogar är förskjutna jämfört med klinkerfogar.
Vad är Er synpunkt detta? Spelar det ingen roll eller kommer man reta sig på det?

När det kommer till duschen så vill ha samma storlek på klinker i hela badrummet, men vilken är då den största plattan som man kan ha men ändå möjliggör ett fall till brunnen? Funkar det med 30x30 klinkers att göra ett bra fall?
Dock väger vi mellan en klassiskbrunn och en typ Unidrainbrunn som ligger mot väggen. Unidrainbrunnen borde underlätta fallet (enligt en tidigare tråd).

Bifogar en skiss på badrummet hur vi har tänkt oss.
 
  • Badrum Rev B (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen?

Sent from my E15i using Tapatalk
 
T
Med tanke på val av väggplatta som man brukar liggande så innebär det att du skulle behöva ha klinker på golvet som har storleken 45x45 cm. Inte säkert att det går ändå eftersom klinkerplattorna/kakelplattorna inte är exakt 45 så blir det antingen väldigt breda eller smala fogar på vägg eller golv. Personligen tycker jag det är skitsamma om fogarna är i linjeföljd, inget man inte tänker på när all inredning är på plats.

Om du ska ha så stora plattor på golvet så är det nödvändigt med en unidrainbrunn. Med vanlig brunn kan du max ha 15x15 cm, kan gå med 20x20 om fallet inte är så stort. Eller så har man större plattor i övriga ytor och mindre plattor i duschen. Typ 30x30 cm samt 10x10 eller mosaik i duschhörnan.

Ska du göra det själv eller är det en firma som ska göra det?
 
Mikael_L
Kommer du inte slå huvudet i taket på väg mot toan?


Jag tror att det är bättre att fogarna inte alls försöker passa mot varandra om det inte är samma plattor.
För antagligen stör det mest ifall det nästan passar, men inte riktigt. ;)

Så jag kommer sträva att inte ha passning och att om möjligt lägga ev skärning så att fogarna i största möjliga mån kommer "långt" från varandra.
 
Tank77, Tackar! Då vet jag vad vi kan utgå ifrån då och ger väl mer incitament att köra på unidrain brunn. Kollat på många kakelaffärer och det är knappt nån som har fogarna i linje i deras demorum, men många säger att det är snyggast. Det är en firma som skall göra badrummet.

Mikael_L, takfönstret är inte utritat på skissen. Men det kommer stå precis ovanför toan så man får en fin utsikt när man pissar.. ;)

Btw, angående mosaik. Är det ett h*lv*te att rengöra eller håller sig fogarna bra nuförtiden?
 
T
gadu^ skrev:
Btw, angående mosaik. Är det ett h*lv*te att rengöra eller håller sig fogarna bra nuförtiden?
Klart det blir mer sktitgt då det är en massa fog, vanlig fog är egentligen helt värdelöst, en smutsattraherare utav första rang.

PCI har kommit med en ny fog som heter Geofog som ska vara riktigt bra visst, har inte provat den själv dock. Kostar några hundralappar mer men det kan man ju kosta på sig när badrummet ändå kostar uppåt 100 lakan:cool:

http://www.renfog.se/startsidan/

Fråga firman om denna fog annars kan man försegla ytan på kaklet/klinker/fog innan användning med olika produkter bland annat en som heter SealGuard.

http://www.atechmaskin.se/sg1.htm
 
Stort tack, Tank77!
 
Jag håller som bäst på med att foga med Geofog just nu i mitt badrum och den är kanon.
Det är lång öppet tid och den är stadig så man kan tvätta den precis så djupt som man vill ha den.
Tror den håller vad den lovar också fick testa på höganäshuset och där var den lätt att göra ren
inget missfärgning.
Men den kostar lite extra fast den är dryg också...

Häls Niclas
 
T
niclasella skrev:
Jag håller som bäst på med att foga med Geofog just nu i mitt badrum och den är kanon.
Det är lång öppet tid och den är stadig så man kan tvätta den precis så djupt som man vill ha den.
Tror den håller vad den lovar också fick testa på höganäshuset och där var den lätt att göra ren
inget missfärgning.
Men den kostar lite extra fast den är dryg också...

Häls Niclas
Den enda nackdelen är att man inte får använda duschen förrän 7 dagar efter att man har fogat!
 
Ur estetisk synpunkt är det viktigaste att väggplattorna sätts så det inte blir några "skitbitar" på ställen som syns mest. Börja med helt mot taket och ta ev. passboten mot golvet.
Gunnar
 
jag skulle nog först mäta och se... inte sagt att taket är helt i våg passbitar både uppåt och ner kan vara att föredra
 
tank77 skrev:
Den enda nackdelen är att man inte får använda duschen förrän 7 dagar efter att man har fogat!
Ja det vet jag så man får duscha på jobbet eller så har man två duschar.
Har man klarat sig den tiden det tar att renovera badrummet så klarar man nog 7 dagar till.:p

Fast priset är en lite nackdel också förstås men ca 1500kr dyrare på vårt badrum som är 10kvm golvyta med 12kvm och 8mm tjock mosaic på vägg och sedan stora plattor 10mm tjocka.

Men bra blir det:d^_^b

Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.