Anlitat en kakelfirma. Dock har de gjort en så dålig lutning vid duschplatsen att det måste göras om. De skickar en man som skall granska det hela i morgon. Han var dock inställd på att prima redan i morgon för att dagen efter lägga på ett nytt lager klinkers på det befintliga?
Jag sade att jag inte kan ta bort toaletten till i morgon så de får endast inspektera då.

Jag tycker redan att golvet är väldigt högt upp, vill inte behöva höja tröskeln ytterligare och behöva kapa dörren mera,,, lutningen är extremt dålig, i stort sett ingen lutning alls åt ena hållet,, behöver tips vad jag skall säga till i morgon,, är dålig på att argumentera tyvvär,,,
Det är en stor firma med många anställda, tyvvär är det samma golvläggare som gjorde det dåliga jobbet som kommer i morgon,,,,Hälsning Lasse
 
Redigerat:
S
Nu är jag ingen expert men är det inget fall mot brunn eller till och med bakfall så hjälper det ju inte att man lägger än mer klinker på golvet. Risken är ju bara att vatten samlas under all klinker eftersom det inte faller mot brunn. I grund och botten så är det ju flytspacklet som är dåligt flutit. Flyter man med rätt fall mot brunn så blir ju läggningen av klinker rätt automatiskt. Låter som en mycket dålig firma som acceptera en sådan klantskalle som golvläggare. Gör om gör rätt och då menar jag att de får ta bort klinker och flytspackel. Sen får de flyta rätt, lägga tätskickt och lägga ny klinker. Lycka till!
 
Vad har firman gjort hos dig? Har de bara lagt in klinker, eller har de även gjort flytspackling och tätskikt?
 
Besiktningsmannen som kollade mitt hus sa att det normala förfarandet vid ett felaktigt fall är att man flytspacklar och lägger nytt klinker uppe på det gamla... Hade bra fall i alla våtutrymmen dock.. :)

Personligen tycker jag att det låter helt galet eftersom man höjer golvet "ganska ordentligt"...

//Andreas
 
BKR säger väl att man aldrig får fixa bakfall genom att lägga ett nytt lager?
Är det fall men dåligt så borde man kunna göra så även om det kanske är att tumma på reglerna
 
Se där ja, det var ju ganska klara regler det... I stand corrected... :)

Skall kolla med besiktningsmannen vad han menade... Jag kan ha missförstått honom...

//Andreas
 
Jag har själv endast lagt golvspånskiva, sen har de gjort resten d v s flytspacklat och kaklat.
I morgon kommer ju han som gjorde det dåliga arbetet , borde kanske nekat till att just han kommer men nu kan jag ju ställa honnom mot väggen, det känns ju inge bra att låta honnom göra om det...

. Det mest förvånande är ju att golvläggaren hade ställt in sig på att börja kakla i morgon? Trots att de inte varit här och granskat det först. Visste han om att det var dåligt gjort? Är de vana att få lägga på nytt kakel? Skall läsa på om BKR regler,,,

Om någon kan skicka direkt länk till BKR regler ang bakfall som "nino" nämner så är jag tacksam.

tack för alla råd /lasse
 
Fråga hur de kan garantera fall på flytspackel med spärrskikt genom att lägga ett nytt lager klinker. Om svaret blir att "de bygger nytt fall med fixet" så borde du ta namn och personuppgifter för framtida bruk, sparka ut dem och innehålla 100% av betalningen. Att "bygga fall med fix" borde tamejfanken vara kriminellt.
 
Fallet ska vara i tätskiktsnivån...punkt slut...

Gör om , gör rätt... fall i tätskiktsnivån och inget fall uppbyggt av ett nytt lager fix...
 
kolla bkr.se och sen finns det en pdf med branschregler
 
Hej, tack för all hjälp. Tyvvär så har jag betalt. Det tog några veckor innan rörmockaren installerade dusch och annat så förns då märkte jag felet. Nu inser jag hur dum och naiv jag var, tog bara förgivet att de gjorde ett korrekt jobb.
Nu förstår jag att jag inte skall godkänna att de bygger fall med fixen, skall läsa litet mer på BKR. Jag får helt enkelt kräva:
-Att de bilar upp golvet och gör om allt i från grunden, då får de väl göra om delar av väggarna med eller?
-Att en annan golvläggare tar sig an arbetet?
Det kanske slutar med att man får ta dit besiktningsman o s v. om man pallar med. Får se vart det hela slutar. Med en duschkabin? Jag blev reckomenderad firman av några som var nöjda, så jag hoppas att firman är mån om sitt rykte och ordnar det här.
Jag lovar att rapportera om hur det går, tack en en gång,,/Lasse
 
Paul-Staffanstorp skrev:
[länk]

Du hittar det i punkten "5.1.1 Golvlutning" på sid. 7

Hej, Paul, nu blir jag tjatig. Har läst 5.1.1, men kan inte hitta just de orden som bekräftar att lutningen skall sitta i tätskiktet och att man inte skall ordna lutning med nytt lager fix. Jag är rädd att jag skall stå som ett fån när jag möts med litet motargument.
Kan du kanske klippa ut de meningarna. Jag är helt enkelt inte insatt i det här märker jag....Lasse
 
5.1.1 Golvlutning
Golvlutning mot golvavlopp ska utföras såväl
i underlaget för tätskikt som i ytskiktet.

Golvlutning ska utföras i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar ska golvlutning
utföras i intervallet 1:50–1:150
(20mm/m–7 mm/m).

--------------------------------------------------------------------------
D.v.s golvlutning ska vara i underlaget och ytskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.