Hej!

Målat kökskakel.

Bild 1: Den grå färgen har inte fäst i framförallt nederkant trots målning. Det kan nog delvis förklaras av det vita silikonet närmast köksbänkarna, men det ser ju även omålat ut ovanför.

Bild 2: Verkar åter delvis bero på vitt silikon i mitten, men kakelfärgen verkar inte ha fått fäste på sidan om heller.

Känner mig bekymrad. Kan/vill inte att det ska se ut så här. Kanske var det övermodigt av mig att ge mig in i kakelmålning, med tanke på att jag faktiskt aldrig ens hade skruvat upp en hylla för 1 år sedan.

Hur kan jag nu komma till rätta med detta?

Tack!
 
  • Ett hörn av ett rum med grå kakelvägg, trägolv och en ljusbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå badrumskakel, vit försliten fog, hörn, tecken på fukt eller slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Silikonrester på kaklet, kanske inte synligt för blotta ögat men… ”nothing sticks to silicone”

lösning? Jag hade nog förberett mig på rejält omtag. Casco seal remover eller motsv? Provmåla liten yta efteråt.

fint sandpapper ? för att ta bort skarven mot det som redan målats, i väntan på övermålning.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Silikonrester på kaklet, kanske inte synligt för blotta ögat men… ”nothing sticks to silicone”

lösning? Jag hade nog förberett mig på rejält omtag. Casco seal remover eller motsv? Provmåla liten yta efteråt.

fint sandpapper ? för att ta bort skarven mot det som redan målats, i väntan på övermålning.
Tack! Får ta nya tag.

Oklart om denna bild är till hjälp. Så såg det iallafall ut innan måleriet. Om jag förstått saken rätt så tillhör dessa fogar dåtiden? Vet att fastigheten är byggd 1937, men hur länge kaklet suttit där vet jag inte.
 
  • Kakelvägg med dekorativa blommönster, trägolv, skarv mellan två olika material och färger, interiör, kök eller badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ångrar du dig kan du säkert skrapa av färgen med ett rakblad. På fogarna mellan plattorna sitter säkert färgen, där det är/har varit silicone kommer det inte att fästa.
 
Kan du inte skrapa ur silikonfogen och sätta en grå fog i stället?
 
A
Skär bort silikonet. Foga om med något övermålningsbart - vanlig akrylfog eller något finare som tec7. Måla ett varv till.

?
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
T T Sjögren skrev:
Tack! Får ta nya tag.

Oklart om denna bild är till hjälp. Så såg det iallafall ut innan måleriet. Om jag förstått saken rätt så tillhör dessa fogar dåtiden? Vet att fastigheten är byggd 1937, men hur länge kaklet suttit där vet jag inte.
Vad är det för dåtida med fogarna? Hur gör man nu? Ser normala ut enligt mig men jag är ingen plattsättningsexpert
 
Gissar att det är silikonfog runt om...
Som fler sagt det går inte måla på ..
Jag hade skurit bort fogen och lagt dit en ny övermålningsbar.. tvätta med siliconborttagning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.