Ännu en fråga om kakeltips. Vi har kollat på kakel hela dagen idag (bokstavligen, 9-17) utan att kunna bestämma os för vad vi vill ha. I köket har vi lagt ett mörkgrått gummigolv, en europeisk valnötsbänkskiva och så ska vi ha högblanka vita kvadratiska skåpsluckor. Väggarna har vi inte bestämt oss för hur vi ska ha..

Den vägg som ska kaklas är 257 lång och 55 hög.

Det vi har kollat på är mörkgrått glaskakel 5x5, vitt vanligt matt kakel 5x5, vitt matt 20x30, vitt blankt 10x30, ljusgrönt blankt 10x10 (höganäs harmony-serie).
Vad tror ni? Några andra tips?

ALLA tips på kakel mottages tacksamt!!
 
Nåt sånt här kanske? Matcha golvet!

kok3.jpg

/fredrik
 
T
Helt klart mörkgrått glaskakel eftersom ni har vita luckor, blir för mycket vitt annars.
 
Tack båda två! Fortsätt ge oss tips allihopa!
 
Det kan knappt bli för vitt i ett kök tycker jag! Det är fräscht och hyggligt tidlöst. Jag är så trist att jag själv kommer att välja matt 5x5 kakel till vita Ädel-luckor och bänkskiva i amerikansk valnöt. Jag kan lätt komma på flera jättehäftiga kakel men om jag ser i backspegeln så är faktiskt vita kök det enda jag alltid gillat så jag kör på det. Är nog helt enkelt inte typen som gör om ett kök efter 5 år bara för att jag tröttnat på färgen.

Av dina förslag tycker jag att grönt låter väldigt fint men jag tror att mörkgrått och så förstås vitt också blir bra! Eller varför inte glaskakel i lite grönt eller turkost, det är fräscht.

Egentligen kanske man ska fundera på köket som en del av hela bostaden. Vill ni att det ska harmoniera med färgerna i de övriga tummen eller utgöra en kontrast? Har ni mycket vitt och vill fortsätta med det eller bryta av helt?
 
Ja precis, det är så jag tänker, man vill ju att köket ska gå ihop med resten av lägenheten. Vi har ganska mycket vitt och grått men även en del färgklickar i orange.

Det är skönt att höra nån annans tankar, man blir så fast i sina egna tankegångar så efter en hel dags letande är jag mr lost än vad jag var innan :p
 
A
idalin skrev:
Ännu en fråga om kakeltips. Vi har kollat på kakel hela dagen idag (bokstavligen, 9-17) utan att kunna bestämma os för vad vi vill ha. I köket har vi lagt ett mörkgrått gummigolv, en europeisk valnötsbänkskiva och så ska vi ha högblanka vita kvadratiska skåpsluckor. Väggarna har vi inte bestämt oss för hur vi ska ha..

Den vägg som ska kaklas är 257 lång och 55 hög.

Det vi har kollat på är mörkgrått glaskakel 5x5, vitt vanligt matt kakel 5x5, vitt matt 20x30, vitt blankt 10x30, ljusgrönt blankt 10x10 (höganäs harmony-serie).
Vad tror ni? Några andra tips?

ALLA tips på kakel mottages tacksamt!!
Jag röstar för glasskiva!! Antingen kan man sätta sätta självhäftande plast, måla bakom eller sätta en snygg tapet eller cola fotagrafier i tex svart/vitt (garanterat personligt) Sen kan man bara måla om osv bakom glaset i stället ifall man känner för att göra om... Kakel e också snyggt! Har ni kollat brick från bauhaus?? Ett grått kakel i smala oregelbundna bitar. Snyggt!
 
Vi har funderat på det också men vet inte var man köper eller hur det fungerar. Har också läst att de lätt tränger in fukt bakom..


Om grått glaskakel, tror ni på blankt eller "frostat"?
 
idalin skrev:
Om grått glaskakel, tror ni på blankt eller "frostat"?
Blankt borde i alla fall bli mer lättskött...

/fredrik
 
Nu står valet mellan:

1) Vitt matt 2.5x6 cm men ljusgrå fog. Ett säkert kort som säkert
passar resten av lägenheten som är rätt vit (men med mycket färgade
prylar). Men lite trist?

2) Mörkgrått blankt glaskakel 5x5 cm och samma kakel men
matt/frostat över spisen. Lite roligare men man kanske tröttnar?

Köket i övrigt har som sagt högblanka vita luckor (7 st 60*57 och ett lägre med fläkt ovanför spisen), mörkgrått golv, europeisk valnötsbänkskiva. Väggarna är täckta med spackel och anpassas efter resten.

Omröstningen har startat!
 
A
idalin skrev:
Vi har funderat på det också men vet inte var man köper eller hur det fungerar. Har också läst att de lätt tränger in fukt bakom..


Om grått glaskakel, tror ni på blankt eller "frostat"?
Det låter ju inte bra! Har inte kollat upp detta så noga, tycker bara att det ör snyggt! Frågan är ju hur mkt fukt som kan komma in?
 
Hejsan,

Vi valde ett grått kakel som ser ut som en stenvägg... Blir lite mer levande...
Höganäs Quarry stone mosaico. Kolla Höganäs hemsida.
Hur nöjda som helst.

Kaisa
 
Jag känner igen funderingarna. Vi hade ett färdigt kök utan kakel hur länge som helst för att det var helt omöjligt att bestämma sig. Vi var länge inne på mörkgrått glaskakel. Var lite inne på att variera mellan frostat och inte frostat och även slänga in några svarta plattor och kanske t.o.m. variera storleken. Men så sprang vi på det kakel vi till slut bestämde oss för. Gigantiska plattor, 30x90 cm och det är keramiska plattor med ett lager glas över i mörkgrått med en liten rand i ljusare grått. Skitsnyggt tycker naturligtvis vi. Stortrivs med blankheten.

Här hittar du en bild på hur det blev, med mig sittandes trött på bänken. Vi valde att kapa plattorna till 75 cm längd och här är det 1½ platta i höjd. De har nämligen en "fuskfog" i mitten. DSCF0468 on Flickr - Photo Sharing!
 
T
Cockaby: Finfint....ligger det någon sorts aluminiumlist i överkanten?

Väldigt fint slutresultat:

345544670_94c23ddb8f.jpg
 
Jättesnyggt!!

Vi bestämde oss för det mörkgrå glaskaklet till slut. Först hade vi tänkte att ha samma kakel men matt över spisen men nu kör vi blankt rakt igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.