Någon som vet om kvaliten skiljer sig på dessa.
Har sett att Hornbach bara tar 39kr/m2 och de är gjorda
i Brasilien. Vågar man köpa dessa?
 
Säker OK men vår plattsättare var benhård när det gäller lågpris... han sätter aldrig kakel eller klinker från lågprisfirmor för det är ju han som får stå för notan om det inte blir bra eller går sönder. Enligt honom är det stor skillnad på kvalite.

PS Nu får jag höra att jag har fel ;)
 
Nej, däremot får du höra att du har rätt ;D

Det är stor skillnad i kvalitet på kakel och klinker.

Bränning, tjocklek, materialet o en hel del andra saker påverkar kvaliteten.

I en del billiga varianter, materialet är väldigt tunnt.
Har för lite bränning och har lätt att få skador.

Mitt förslag är att innan man bestämmer sig, att man köper en platta och gör sönder den. Då kan man lätt kontrollera hur tjock bränningen är. Alltså testa sig fram.

 
Kolla även kallibreringen på plattorna, brukar diffa mycke på budjet kvalite
 
Vi försökte oss också på ett budgetalternativ men fick nobben av plattsättaren. ::)
Honom litar vi på, känns onödigt att vara dumsnål.

Det är en sak om plattorna går sönder när man kapar dem, men hur kul är det om plattan spricker när den är uppsatt (när man borrar i den)?

Totalt kanske det handlar om max ett par tusen i skillnad, ganska lite pengar i vårt sammanhang (badrumsrenovering ~9kvm).
 
Tack för svaren, det får bli ett dyrare alternativ...
 
Det beror ju också på var kaklet ska sitta. Ska det sitta på en vägg där det inte finns någon påverkan - så spelar det kanske mindre roll.

Fast jag hade aldrig chansat på ett golv, eller i ett våtutrymme.
 
På väggen har jag 15x15 vita vågiga. Köptes på Bauhaus för 43 kr/kvm istället för 119 kr/kvm...

Har borrat upp duschstång, duschblandarhål, våtrumsfläkt, toarullehållare, sidohylla, vask med underskåp, spegel, bla bla och ej spruckit en enda gång.

Bakom kakel/tätskikten är det betongvägg så den kanske hjälper vill styva kakel? Om man hade trä kanske lättare spricka?

På golvet har man naturligtvis riktig klinkers på nästan 1,5cm...
 
Hej. Jag har inte så mycket på fötterna i denna frågan, men när vi var runt och tittade berättade en säljare att det går att pressa priserna på helvita 15x15. Då de produceras i stora upplagor och att många kan köpa in till riktigt bra priser. Det betyder att det inte alltid är dålig kvalité. Mvh Lisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.