Hej !
Jag vet att det är några här som bestämt sig för köket Meny från Ballinglöv, med fler eller färre tillbehör ur deras herrgårds serie.
Jag undrar nu vad ni har valt för kakel till. Vi funderar som bäst just nu, och undrar om ni har hittat något som passar bra till. Kanske för att ta upp den "gammaldags känslan" över det.

Egentligen bör vi välja något från Höganäs,men vi får se hur det blir... ;)
/ mvh Sabina
 
Snyggt eller fult - det får du avgöra själv. Det blev i alla fall inte fullt så "gammaldags" som vi hade hoppats på.

20030212-3.jpg

20030217-3.jpg
 
Jag har hittat franska kakel i antik design på Aqua Royal i Stockholm (Täby).
Dom har flera från Italien som är typ antikt.
Jätte läckra!

Ska också ha Meny med herrgård  ;)
 
Hej Genaral Failure och ni andra.
Jag tycker nog inte heller att det blev" jätte gammaldags, men jag gillar det!
Läste i dintt andra inlägg att ni inte riktigt förstått hur stor färgspridning det kunde vara. Är det Deserti Tuareg Blue ni har valt?
Vi funderar lite på en liknande beige/ benvit platta i 10x 10. Den har också stor färgspridning men på en sådan ljus platt úpplevde vi det inte som nästan någon skillnad. ( satt på en utställning i ett badrum..)

Jag ser era fina tapeter skymta fram runt köket, de ser MYCKET FINA UT. Får man fråga vad det är för märke?


Min man är lite förtjust i det du pratat om Kajsa. Men en benvit, Våra luckor kommer att vara vaniljgula och bänkskivan ganska mörk. Så vi vill nog ha en ljus kakelplatta.
Just nu är vi inne på Deserti eller Marbleage från Höganäs. Men Deserti känns väldigt enkel...

Många val är det man ska göra...puh ;)

Kram Sabina
 
Hej Sabina
Vi har inte valt ett ballingslövskök utan det blir nog ett kvänum dalby,men vi ska ha gammal stil vi har tänkt ha vitt kakel med, vad säger man,falsade kanter om du förstår vad jag menar :)Det brukar ge en gammeldags känsla.

Men smaken är som baken................................. :D
 
Sabina skrev:
Läste i dintt andra inlägg att ni inte riktigt förstått hur stor färgspridning det kunde vara.  Är det Deserti Tuareg Blue ni har valt?

Jag ser era fina tapeter skymta fram runt köket, de ser MYCKET FINA UT. Får man fråga vad det är för märke?
Kommer inte ihåg vad det är för kakel men jag ska kolla upp det. Tapeterna kommer från Boråstapeter (Borosan, prisgrupp 7).
 
Hamna 170
Jag förstår det är sådana vi också har tittat på , då får man ju fram den gamla känslan något iallafall...
Tror att jag skulle tröttna förtare på ett plåttrigt kakel. med mönster eller dylikt. Vi har dessutom valt en rätt mönstrad tapet, men i neutrala färger. Så det kan vara skönt att ha något lugnt att vila ögonen på ::)

MVH / Sabina
 
Vet några som satte kalkstensskiva.Var snyggt.Lite äldrestil oxå.

Nä det får inte bli för brokigt, har man en tapet med mycket mönster så är det helt rätt att ha enfärgat kakel

MVH Malin
 
Vi har också köpt vanlijgula Meny-luckor med Herregårdstillbehör. Vi har varit inne på avlånga kakelplattor med fasade kanter som jag såg någon som föreslog tidigare här på tråden, Biselado tror jag att den heter. Dessutom finns det liknande med blått mönster på och en jättefin list från Golvabia, serie Teti. Det sprack dock på att listen inte kom till sin rätt i vårt kök.

Nu har vi bestämt oss för en platta som heter Madeleine, 10x10 i en ljus beigegul nyans. Den passar jättebra till luckan. Samt små blå tozz (2,4x2,4) satta på diagonalen. Snyggt till det blå i vintrinskåpet. Dock har vi inte bestämt hur många vi skall sätta.
 
Tänk på helheten och inte bara luckan. Den ska också passa med bänkskivan.

Bra tips är att låna ett ex av luckan från kökstillverkaren och en bit av bänkskivan när man ska gå runt och välja.

Eller om man redan har köket uppe och bänkskivan på plats, kan man köpa några plattor och ta hem.

Vi har märkt att ljuset i affärerna ger helt olika toner och färger. T ex innan vi valde Ballingslöv var vi inne på en halmfärgad lucka från Puustelli, där såg verkligen ut som vainjlgul. Vi tog hem en lucka för att se hur det skulle se ut. Hemma med våra ljusförhållanden blev den beige! fruktansvärt ful :-/
 
Vi har tittat hos Ballingslöv mot kaklet och bänkskivan, vi fick kakelplattor med hem som prov. Vi skall ha bänkskivor i ek.

Att tigga till sig några kakelplattor eller ev. köpa kan vara ett bra tips. Dessutom kan man då kolla mot tapetprover och dyl.
 
Vi har också tänkt oss meny med herrgårdstillbehör, i gräddvit. Funderar på pärlspont istället för kakel eftersom vi tänkt oss en blåmönstrad tapet.
 
Jag bifogar en bild på 10*20 vit blank platta med fasade kanter som är lagd i gammal stil dvs med halvstensförband. I detta fall dock i ett modernt kök men visar er ändå hur det kan se ut på större ytor.


Lycka till med era val, lägg gärna in bilder på slutresultat!
 
  • 10_x_20_fasad_halvstensfrband.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktoria skrev:
Vi har också tänkt oss meny med herrgårdstillbehör, i gräddvit. Funderar på pärlspont istället för kakel eftersom vi tänkt oss en blåmönstrad tapet.
Ytterligare ett litet tips som jag själv tycker är fint... antingen det fasade kaklet som nämns här ovan, det valde jag själv för tre-fyra år sedan och det är fint, men jag skulle i dagens läge faktiskt hellre ha valt ett liknande rektangulärt kakel fast utan de fasade kanterna, alltså helt slätt, men lagt i samma liggande förbandsläggning med smal, ljusgrå fog.

Men det finns ytterligare en variant (ja eg. hur många som helst *blink* men jag nöjer mig med ytterligare en) som jag personligen tycker är underbar till Meny - Herrgård i gräddvitt, spec. om man inte strävar efter att mixa med en stramare stil, utan gillar en lite romantisk stil.... alltså typ detta, detta är bara ett exempel på 'Delft'-mönstrat kakel, fast det är inte alls å dumt 'IRL' (finns dessutom varierade handmålade dekorplattor som förutom 'hörnduttarna' har ett motiv mitt på plattan, dessa brukar dra iväg i pris, men ska bara adderas i mycket enstaka exemplar, 'Fired Earth' i Sthlm har en kanonvariant av dessa med handmålat motiv, holländskt kakel, ursnyggt men dyrt tyvärr...) finns många varianter i varierande prisklasser (och snygghet också iof.) bla. Kakelpalatzet har en snygg variant som inte är allt för dyr, så se detta exempel enbart som just ett exempel på stilen som sådan, jag tycker dessutom att man med fördel inte bör/ska ta alla plattor ens med hörndekoren utan ha enfärgad vit/gräddvit utan dekor som bas, blir lätt 'lite to much' med  hörndekor på alla plattor fast det är ju en smaksak, men oerhört fint till ett romantiskt gräddvitt kök, spec. om man är förtjust i blått  ;) och gärna i kombination med pärlspont.

Kan inte låte bli ett tredje tips...  ;) Traditionella Lantkök i Gustavsberg (finns på andra ställen också men har inget exempel att nämna här) har annars ett underbart mexikanskt kakel i gräddvitt med urläckra handmålade naivistiska motivplattor, minns emellertid inte fabrikatet nu på rak arm, återkommer när 'poletten trillat ner'.


MVH / Christina.



EDIT: Nu har poletten trillat ner, så här är en länk till 'tredje tipset', 'Carrillo' från Elon Tiles plus en bild, finns dock massor med olika motivplattor... fast detta är min personliga favorit  ;) http://www.elon.co.uk/pages/build/disp_range.asp?range=2&page=2
fish_b.jpg


Konradssons Kakel, 'Ricordi Delft Zucchero (vit) 13x13 cm.
Pann2_28.jpg

Konradssons, 'Ricordi Delft Burro (gräddvit) 13x13 cm.
Pann2_29.jpg
 
Så här blev till slut vårt val av kakel till Ballingslöv Meny med herrgårdstillbehör

kitchen3.jpg

Spansk kakel i gammal stil och en del av väggen med tegel.



Här är några kakel i gammal stil som kan passa
13.jpg

detcotto01.jpg

237.jpg 236.jpg 242.jpg

PB-10717.jpg

amb_frida_4.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.