Vi har valt kakel till köket - 10 x 30 cm matt vitt. Igår åkte maken och köpte och kom hem med lådor där kakelplattorna sitter ihop tre och tre - varje platta är alltå 30 x 30 cm med en smal fog (som ska "fyllas" i med lite fogmassa för syns skull). Jag har aldrig sett det här förut (utom med mosaik som ju sitter ihop på större plattor) - är det vanligt? Vilka fördelar /nackdelar finns det? Hantverkaren såg lite förvånad ut och menade att det blir lite smala fogar mellan varje stor platta. Tacksam för lite input.
 
Är det inte meningen att de ska knäckas isär då?? Kolla med butiken ni köpt dem i!
 
Sådana plattor är bland det dummaste som har tillverkats sedan universums början. Det går i regel inte att få det att se ut som en sammanhängande yta, man kommer att kunna urskilja de stora plattorna i mönstret. Dessutom är spåren ofta så grunda att fogen släpper. Det är möjligt att det finns undantag, men jag har aldrig sett några sådana som skulle fungera bra.

Lämna tillbaka (och titta surt på säljaren medan ni gör det), och köp lösa 10x10 eller sådana som sitter på nät.
 
Tack alla för svar! Som jag misstänkte alltså, en inte helt lyckad modell av kakel... Usch vad jobbigt, snickaren vill börja kakla i morgon vet jag, men nu vill jag åka och byta... han får väl helt enkelt sjå sig :)
 
Vi använde vårt kakel med bra resultat. Trots tveksamheten i början.

Bild kan ses i bildgalleriet:
 
Vi råkade ut för samma sak, vi hade dessutom bestämt att vi skulle sätta plattorna "omlott".
Vi fick såga isär varenda platta.
 
  • kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi köpte ett kakel där plattorna var 20x20cm men såg ut som mosaik, alltså små plattor på den stora (hoppas du förstår). Enligt Höganäs så skulle dessa plattor sättas kant i kant och sedan fogade man över alltihopa. Det blev kanonbra :) Jag tror att du har en liknande "designtanke" på ditt kakel, så jag skulle låta snickaren kakla i morgon!
 
Låter som att jag får ta tillbaka mitt tidigare svepande uttalande. Det verkar ju finnas plattor av den typen som fungerar. De jag sett har dock inte gjort det.
 
it-snubben: ditt kök blev jättesnyggt, men du har helt klart mkt bredare fogar än vad jag hade på mina plattor, då funkar det nog bättre.
jon_h: Min snickare kommenterade kaklet med "ja, om du vill ha terracottafärgad fog är det ju inga problem", dvs han trodde inte heller att det skulle gå att få fogmassa att fastna i de färdigskurna "skårorna". Så du har nog inte helt fel ändå. Jag åkte och bytte kaklet mot lösa 10 x 30 plattor och känner mig nöjd med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.