Jag hade beställt en viss dekorkakel till mitt badrum från Kakel Mässan i Örebro. Skulle komma "inom en och halv vecka". Efter ett antal förfrågningar kom de alltid "nästa vecka". Det hela tog över en månad och när det sedan till slut kom var det fel dekor! "Det var inte meningen att jag skulle fått det" tyckte expediten. Visst, jätte kul. Nästa leverans skulle ta en månad igen! Då gick jag ut från affären. Till saken tillhör att jag hade kakelsättare hemma som väntade att få slutföra jobbet. Nu har jag ett badrum med en vägg som delvis saknar kakel och jag vet inte när kakelsättaren kan komma igen. Inte vågar jag vänta beställningen på KakelMässan igen om första budet "en och en halv vecka" tog över en månad så hur länge tar då nästa bud "en månad" då??????
Alltså om ni beställer något utöver det vanliga så gör beställningen halvår innan jobbet sätter igång....
 
välkommen till byggentreprenörers vardag:)
 
Ingen ovanlighet, tyvärr.
Dessutom brukar man som privatkund sällan skriva bindande avtal med straffvite på sådanahär leveranser.

Värt att tänka på för den som väljer att leverera en del varor direkt till sitt husbygge istället för att handla upp det genom entreprenören.
Om din leverans försenar för entreprenören så måste du betala för väntetid och försening. Om entreprenörens leverans blir försenad så får du ersättning för förseningen genom vite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.