Jag bygger ett litet kök (typ trinette) och i det kommer jag ha 2 kokplattor. De kommer sitta i hörnet av bänkskivan och till höger om dom kommer högskåp. Eftersom de sitter så pass nära högskåpen kommer jag vilja kakla hela hörnet.
kokhorn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är nu hur jag löser det snyggast och bäst.. jag har i princip 3 alternativ.
1. Hel lång täcksida (195cm) och sen kakla på den.
2. Täcksida endast i höjd med överskåpen och kakla direkt på högskåpets sida, på det sättet kommer kaklet hamna "infällt" antar jag.
3. Täcksida endast i höjd med överskåpen och sen gips där det ska kaklas.. om täcksida/högskåpssida inte är tillräckligt stabilt att kakla på.

Vad tror ni?
 
Du bör inte kakla på högskåpet. Du bör förresten inte kakla på några trämaterial ö.h.t. om du vill att plattorna skall sitta kvar. Skall det kaklas måste du sätta gips först.

Personligen hade jag dock inte placerat ett högskåp så där nära spisplattan.
 
Går det inte att byta plats på högskåpet så att det står i andra änden av skåpraden? Då kan du kakla direkt på väggen.
 
LillaMini skrev:
Går det inte att byta plats på högskåpet så att det står i andra änden av skåpraden? Då kan du kakla direkt på väggen.
eviljava skrev:
Du bör inte kakla på högskåpet. Du bör förresten inte kakla på några trämaterial ö.h.t. om du vill att plattorna skall sitta kvar. Skall det kaklas måste du sätta gips först.

Personligen hade jag dock inte placerat ett högskåp så där nära spisplattan.
Högskåpet blir där det är (det är t.o.m. redan där), köket är i en friggebod så det är rätt ont om plats, det är inte med på bilden men det ska bl.a. in en diskho där också.
Angående att kakla på trämaterial förstår jag att det inte är optimalt, dock har jag läst att limmar man istället för fix så ska det fungera.. men annars som sagt, är det värt att sätta gips på högskåpet där jag ska kakla?
 
Det går utmärkt att kakla direkt på högskåpets sida eller täcksida. Slipa bort eller rugga upp färgen lite. Att kakla på trä är inte farligt när det handlar om en liten yta på en och samma skiva.
 
peroande skrev:
Det går utmärkt att kakla direkt på högskåpets sida eller täcksida. Slipa bort eller rugga upp färgen lite. Att kakla på trä är inte farligt när det handlar om en liten yta på en och samma skiva.
Ok, jag ska berätta det för polaren... Hans fog sprack på ett flertal ställen och en platta har lossnat en gång. :rolleyes:
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
pjkw skrev:
men annars som sagt, är det värt att sätta gips på högskåpet där jag ska kakla?
Jag hade satt gips först, utan att tveka!
 
Mikael_L
Jag hade satt en bit mineritskiva på. Lite tunnare och hållbarare.
Men främst för att jag har lite sådant över ... :D

Cembrit avråder däremot för att kakla på minerit, jag har alltid undrat varför då både temperatur-rörelse likväl som fuktrörelse är lägre än i gips-skiva ... :|

Så rådet till andra får nog bli gipsskiva. Ev renoveringsgips om lägsta möjliga tjocklek är önskvärt.


edit:
Visst kan jag/man dra en chansning också, och kakla på skåpet direkt. Det är väl inte värre än att man i värsta fall får göra om det.
Jag menar, sätt ambitionsnivån i relation till vad för objekt och projekt det gäller.
 
Redigerat:
Med rätt fästmassa brukar det oftast fungera men annars är det ju optimalast att ha gips bakom, men huur snyggt blir det i detta fallet. ;)

Har rivit många kök där det varit kaklat på spånskivor och masonite utan att det spruckit eller släppt plattor...
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
I mitt hus satt kökskaklet direkt på spånskiva. Det var satt med kakellim och det satt som berget utan sprickor öht. Fick inte loss kaklet så jag fick såga ur väggen och fälla i ny skiva. Som sagt det funkar alldeles utmärkt.
 
Vi har kakel direkt på högskåpet, sitter fint. Bakpå är det nån ful masonitskiva, sitter fint. Gamla kaklet satt ju i många år på samma underlag så....
 
Största risken måste väl vara att högskåpet rör på sig lite och fogen mellan väggen och högskåpet spricker. Mjukfoga kanske?
 
Ja, självklart bör det vara silikon i hörnet och mot diskbänken. Men vårt skåp är väldigt väggfast, bakvägg och ena sidoväggen är synnerligen integrerat i köksväggen. I överkanten en bred kakellist i ek, perfekt att sätta diverse krokar och annat på.
 
Strunta i kakel helt och sätt antingen Fibo-tressbo (eller vad det heter)liknar kakel eller glas
 
Ja det låter ju onekligen som att det går (och det tveka jag väl aldrig på)... får ta o skissa upp det o se vad som blir snyggast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.