Jag har precis putsat om en vägg i en källare. Väggen finns i ett utrymme som senare kommer att bli tvättstuga. Vid just denna vägg hade jag tänkt montera stommar och ha en bänkskiva. Ovanför denna bänkskiva hade jag tänkt sätta lite kakel.

Nu undrar jag om man kan kakla direkt på putsen (Weber putsbruk C)? Finns det speciellt kakelfix för denna typ av puts? Eller räcker det att prima och sedan använda "vanligt" kakelfix?
 
Det borde väl inte vara några problem att kakla på normalt sätt förutsatt att putsen sitter bra.
 
Nä, jag tänkte väl mer om det finns någon speciellt kakelfix som är avsedd för just detta putsbruk?

Man bör ju t.ex. inte blanda hårdare och mjukare putsbruk. Min tanke var alltså om samma sak gällde kakelfix på putsbruk?
 
Det är bara att prima (viktigt att dammbinda och stoppa så att inte putsen drar ut vattnet från fixen) och köra på med vanligt kakelfix. Att kakelfixen är hårdare gör inget eftersom det är ett så tunt lager, jämför t.ex med att kakla direkt på en vanlig gipsskiva som är betydligt mjukare än puts och ändå fungerar det bra.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Jo, det är ju sant. Bara att köpa lite primer och köra igång m.a.o.
 
Jag hade samma fundering, ringde Maxit (Weber) som direkt avrådde från att även sätta fix på C-bruk, eftersom det är så hårt. Byggaren tyckte det var skitsnack "så gör vi jämt". Och det har ju hållit faktiskt :)

I källaren har vi ju kaklat på kalkbruk i princip, och det har hållit tokbra sen '55. Så ta leverantörens anvisning etc med en nypa salt ibland.

/A
 
Japp, jag tar alltid tillverkarens anvisningar med en nypa salt! ;)

Det gjorde jag även när jag putsade väggarna:

På påsen stod det "Spola genast med mycket vatten vid kontakt med hud".
Men jag resonerade så här:
- Ähh... Hur farligt kan det vara? Det är ju bara puts, inte koncentrerad saltsyra.
och sedan slabbade jag på putsen (utan handskar såklart).

Efter några timmar började det svida rejält på fingrarna och jag såg att huden hade ganska många små frätskador. :surprised:

Hur som helst... Jag kaklar! (y)
 
Redigerat:
eviljava skrev:
- Ähh... Hur farligt kan det vara? Det är ju bara puts, inte koncentrerad saltsyra.
och sedan slabbade jag på putsen (utan handskar såklart).
Det går jättebra att putsa utan handskar och som bonus slipper man köpa fotfil. När det är dags att fila fötterna använder man bara handflatorna som filar.(y)
 
eviljava skrev:
Japp, jag tar alltid tillverkarens anvisningar med en nypa salt! ;)

Det gjorde jag även när jag putsade väggarna:

På påsen stod det "Spola genast med mycket vatten vid kontakt med hud".
Men jag resonerade så här:
- Ähh... Hur farligt kan det vara? Det är ju bara puts, inte koncentrerad saltsyra.
och sedan slabbade jag på putsen (utan handskar såklart).

Efter några timmar började det svida rejält på fingrarna och jag såg att huden hade ganska många små frätskador. :surprised:

Hur som helst... Jag kaklar! (y)
Synd att tråden dör innan man får reda på beslutet du fattat efter alla svar. Använde du primer, vilken i så fall? Vilken fix valde du?
 
Nu var ju detta två och ett halvt år sedan. Jag minns faktiskt inte exakt vilket primer och kakelfix jag köpte.

Men jag vill minnas att jag införskaffade materialet på Bauhaus. Med största sannolikhet var det alltså Kiilto-produkter som användes (om det nu har någon betydelse?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.