Hej

I vårt helt nya hus hade platsätter satt upp kakel osv med fogsprång på +5 mm och det var inte alls bra. Dom ville att vi skulle gå med på att sätta nytt kakel på missen. Efter samråd med kvalitetsansvarig gick vi med på det. Nu har det dock blivit fel IGEN - inte fogsprång, adet år mycket fint kaklat men nu har dom satt två olika bränningar = påtaglig nyansskillnad! Vad gör vi nu då? Inte sätter dom kakel på det gamla igen? Vad kan vi begära - dom ville ju innan inte ta bort allt osv, skall dom det nu? Usch, inte alls kul att skulle gå på kompromiss i ett helt nytt hus!

Tacksam för era tanker.
 
Thomas59
MickeT skrev:
Hej

I vårt helt nya hus hade platsätter satt upp kakel osv med fogsprång på +5 mm och det var inte alls bra. Dom ville att vi skulle gå med på att sätta nytt kakel på missen. Efter samråd med kvalitetsansvarig gick vi med på det. Nu har det dock blivit fel IGEN - inte fogsprång, adet år mycket fint kaklat men nu har dom satt två olika bränningar = påtaglig nyansskillnad! Vad gör vi nu då? Inte sätter dom kakel på det gamla igen? Vad kan vi begära - dom ville ju innan inte ta bort allt osv, skall dom det nu? Usch, inte alls kul att skulle gå på kompromiss i ett helt nytt hus!

Tacksam för era tanker.
Hej, trist att höra och allt för vanligt.

Du skulle redan från början ha markerat att du inte kompromissar med vad du betalar för och det gäller särskilt i ett helt nytt hus. Redan att sätta kakel på befintligt kakel var en lösning som du inte hade behövt acceptera. Hur stor nattmössa har din KA?

Att sätta ett ytterligare lager kakel bör du således inte gå med på. Att dom inte "ville ta bort allt" kan man förstå men tyvärr, för dem, är det helt irrelevant även om det kostar dem pengar och tar tid. Det är bara för kakelsnubben att bita i det sura äpplet och göra om och göra rätt.

Har inte själv sett några uppgifter från någon tillverkare av tätskikt men det är tveksamt, och har diskuterats på forumet i liknande fall, om det ur hållfasthetssynpunkt ens är tillåtet med tre (flera) lager kakel. Samma tvekan kan eventuellt gälla även underlaget som tätskiktet är applicerat på lite beroende på material.

Sen blir det ju i princip omöjligt att i efterhand göra godkända och hållfasta genomföringar i tre lager kakel om du ska upp med badrumsmöbler, krokar eller annat.

En annan fråga är hur man löser blandaranslutningar om det är aktuellt.

Nej, det är DITT nya hus som du betalar med DINA surt förvärvade pengar och då ska utförandet också vara som avtalat. Bara att göra om alltså. Du får vara beredd på allsköns underliga bortförklaringar och garantier om att det är ok osv men säg bara NEJ! Gör om!

Alla argument i stil med "ni kommer inte att märka nyansskillnaden", "det är vanligt att man gör så här", "det är helt ok, godkänt, javisst!" är det bara att avfärda.
 
ja första gångend et blev fel kändes det också surt att vi skulle "lida" för deras misstag. Men eftersom kvalitetsansvarig och husforsäljare också tyckte vi skulle gå med på det blev det så....Men nu får det räcka!!!
 
Man upphör aldrig att förvånas över vad plattsättare kan ta sig till och vad deras chefer/firmor sen kan tänka sig att göra för att slippa står för klåparinsatsen.

Men det blir ju helt befängt att KA sen håller med om att det är ok med att fortsätta göra undermåliga insatser!!! KA ska väl vara en garanti för att huset byggs korrekt? Och stå fri från kopplingar till utförarna.

Man kan acceptera vissa lösningar i gamla hus som renoveras också men Ni bygger ju nytt, det ska självklart vara korrekt och perfekt från början. Håller helt med Thomas59, gör om gör rätt. Acceptera inte några halvmesyrer utan ner med allt det "gamla" kaklet, nytt tätskikt och gör rätt. KA skulle jag f-n i mej anmäla nånstans om det går?
Säljaren är väl inget att säga om, han har redan sålt huset och vill avsluta affären så fort som möjligt utan krångel.
 
Ja vi har ju betalat KA 15000 kr för att han skall kolla kvalite - men har ringt honom X antal ggr. och han säger det är vanligt att man sätter nytt på det som är fel, då tror man på det som privatperson utan koll på läget. Men finns det något som någostans säger att det inte är ok det dom gjort - altså att kakla dubbelt i nytt hus?! Är så tacksam för svar. Förre mötet då allt var fel var det lite obehagligt tills vi gick med på att dom fick kakla dubbelt. Både entrepenören, kakel nisse och KA var överens - vi krävde för mycket om vi skulle sagt allt skulle ner första gången. Men nu är vi inte snälla längre!
 
Om jag förstått saken rätt är det OK att åtminstone lägga ett nytt lager golvklinker på ett första lager under förutsättning att fallet är korrekt uppbyggt från början. Har också för mig att det går att sätta ett nytt lager plattor på väggarna om tätskiktsleverantören har godkänt detta. Tätskiktet måste orka bära två lager.
 
Tigersågen skrev:
Om jag förstått saken rätt är det OK att åtminstone lägga ett nytt lager golvklinker på ett första lager under förutsättning att fallet är korrekt uppbyggt från början. Har också för mig att det går att sätta ett nytt lager plattor på väggarna om tätskiktsleverantören har godkänt detta. Tätskiktet måste orka bära två lager.
Problemet är ju att anledningen till att nytt lager vill läggas, oftast är att fallet är fel. q(;^;)p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är ju att anledningen till att nytt lager vill läggas, oftast är att fallet är fel. q(;^;)p
Precis och då är det inte OK. Jag tänkte mera på om det blev fel färgval från början eller om storleken på plattorna blev fel.
 
Det klart att det går att sätta kakel på kakel. Vid en renovering kan det vara det enklaste och snabbaste sättet, kanske det bästa också ibland.

Men i ett nybyggt hus? För att korrigera att man klantat sej? I min värld är det inte ok!
Jag har betalat för ett nytt hus, gör om, gör rätt! Mitt budskap till KA skulle vara, vem f-n betalar din lön??!!

Som Thomas59 skrev i en tråd tidigare, det ramlar in en eller två trådar om dan som handlar om plattsättare som inte klarar sitt jobb! Hur kan det vara så???
 
Möte med kakel folk i dag - chefen kom inte och inte ansvarig heller. Möte med entrepenören då. Dom vill byta ut dom plattorna som är felfärg och ersätta med rätt färg -dock inte den plattan vi valt, men den kinesiske dom hadde på lager. Dessutom otrevligt tlf. samtal ifrån chefen för kakel firman "ni bestämmer inte vilken platta jag sätter upp" "nu är ni ute på väldigt hall is" Var trevligheter han yttrade sig med. DOm vill kompensera 5000 kr och tycker vi är ute efter dom om inte vi går med på det

Vart kan vi vända oss - vi får ingen hjälp - ingen är opartisk och det känns ytterst otrevligt numera!

Advokat eller? Rätt så dyrt väl?!
 
MickeT skrev:
Vart kan vi vända oss - vi får ingen hjälp - ingen är opartisk och det känns ytterst otrevligt numera!

Advokat eller? Rätt så dyrt väl?!
Så länge ni inte har betalat entreprenören för arbetet är det ni som sitter på trumfkort, och de som får gå till rätten för att få dig att betala. Du behöver inte gå till advokat, utan berättar sonika att de får betalt om de utför jobbet på det sätt som ni beställt. Om de inte tänker göra det, så anlitar ni en annan firma.

Jag hoppas att du inte har betalat?
 
MickeT skrev:
Möte med kakel folk i dag - chefen kom inte och inte ansvarig heller. Möte med entrepenören då. Dom vill byta ut dom plattorna som är felfärg och ersätta med rätt färg -dock inte den plattan vi valt, men den kinesiske dom hadde på lager. Dessutom otrevligt tlf. samtal ifrån chefen för kakel firman "ni bestämmer inte vilken platta jag sätter upp" "nu är ni ute på väldigt hall is" Var trevligheter han yttrade sig med. DOm vill kompensera 5000 kr och tycker vi är ute efter dom om inte vi går med på det

Vart kan vi vända oss - vi får ingen hjälp - ingen är opartisk och det känns ytterst otrevligt numera!

Advokat eller? Rätt så dyrt väl?!
Vad står det i ert avtal? Står det att ni skall välja kakel så skicka den texten till chefen och be dem göra om.

Er KA borde vara med här. Ni kan få gratis hjälp via t.ex. villaägarnas riksförbund, om ni blir/är medlemmar.
 
Vilken soppa...

Gäller det samma rum som i er andra tråd bedrägeri? Är de felaktiga kinesiska plattorna de som också har två olika bränningar eller pratar ni om två olika rum?

Det som är viktigt i sammanhanget är vem ni har avtal med och hur avtalet ser ut. Är det husfirman, säljaren, entreprenören, enskild hantverkare eller kakelfirman? Det är också den person som ni ska ta diskussionen med och som har ansvar för eventuella felaktigheter och misstag. Sen får er avtalspart reda ut resten med andra inblandade.

Får mig låter det otroligt knepigt att chefen för kakelfirman säger "ni bestämmer inte vilken platta jag sätter upp". I min värld är det kunden som väljer vad som ska sitta på väggen och inte kakelfirman. men det beror väl också i slutändan på vad för avtal ni har.

Att kakelfirman inte vill åtgärda sitt misstag är tråkigt för er men kanske inte så förvånande. Det kostar pengar och det är betydligt enklare att försöka få er att acceptera deras troligen felaktiga agerande.

Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med konsumentvägledaren som säkert kan ge lite goda råd. Är ni med i villaägarna så har ni rätt till gratis juridisk rådgivning så det kan också vara en bra start för stt reda ut vad som gäller. Vad ni har rätt att kräva beror på hur ert avtal ser ut och det borde inte vara så svårt att reda ut.
 
Thomas59
Precis som någon skrev så har det ju betydelse vad som står i avtalet och vem ni har avtalat med.

Det är den som ni har avtalet med som är er motpart och som ni ska diskutara med. Har ni avtalet med husfirman som i sin tur anlitat kakelsättaren, ska ni tala med husfirman. Sen får de reda upp situationen med kakelsättaren. Samma gäller om ni har någon annan avtalspart som i sin tur anlitat kakelsättaren.

OM NI enligt avtalet själva ska välja kakel, inom en prisram eller ur visst sortiment eller helt fritt på marknaden (mot någon form av kostnad) är det också NI som bestämmer och ni behöver inte godta att kakelsättaren väljer annat kakel, även om det liknar det kakel ni valt. Kakelsättaren har givetvis ingen rätt att välja billigare/annat kakel och självklart inte heller rätt att ändå låta er betala samma pris som ert valda kakel för det kakel han själv valt.

Om det särskilt framgår i avtalet att kakel fritt kan väljas av firman bara det är av samma typ eller om det tex framgår att firman kan välja annat kakel om det ni valt inte finns för leverans eller har utgått ur sortimentet eller att ni endast väljer typ av kakel (tex vitt 15x15) är läget ett annat. Nu verkar ju detkakel ni ville ha finnas för leverans så det skälet bortfaller ju helt i detta fall. Finns en sån klausul brukar den också kombineras med att NI skall godkänna ersättningsprodukten, vilket ni ju inte gjort. I sådana fall där ersättningskakel kan väljas av kakelsättare bör väl även priset/prisändringen vara reglerad i avtalet. Att välja ett billigare kakel och sedan låta er betala för det kakel ni valt ger ju tydliga indikationer på att kakelsättaren varit ute efter att lura er.
 
Har pratat ihjäl oss i dag med olika som har något att säga om fallet.
Vi hade avtal om att vi bestämmer plattan/kaklet - dom har utan tvekan gjort fel och lurat oss. Iaf kom bara en anställd ditt i dag och han tyckte vi mycket synd om. Efter prat med besiktningman och att dom tog bort dom misfärgade plattorna och bytte ut mot rätt färg (inte rätt platta) tog vi ett beslut att gå med på 20.000 kr avdrag på fakturan. Besiktningsman trodde att om vi kontaktade advokat och det blev domstol kunde vi få mellen 20-30.000. Men om vi forlorat skulle vi ju betala alt - inte att han trodde vi kunde forlora, men det är inte alltid sanningen som vinner eller hur?

Det känns väl ok - och det enda valet vi hade faktisk. Dom började med 5000 kr i kompensation så 20.000 känns iaf bättre...

Tack för alla svar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.