För något år sedan renoverades badrummet. Våtrumsgips, Mapei våtrumsduk duk osv och därefter kakel med vit fog. Just i duschen är fogen väldigt möglig och den vita fogen har blivit orange. Min önskan är att sätta upp nytt kakel och fog, denna gång mörkare plattor och mörk fog.
Brukar man ha kaklet ända upp till tak och vilket förarbete brukar man göra?
Renoverat badrum med vita kakelväggar och duschhörna, synliga fläckar av mögel på fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har mögel i duschen efter något år så har du tre problem, för dålig ventilation, för låg temperatur på badrummet så de inte torkar ut, och du är för dålig på att städa.
Nytt kakel och ny fog hjälper inte grundproblemet.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Vit fog är mitt problem, skulle valt grått
 
  • Haha
CarlC89
  • Laddar…
BirgitS
I så fall går det ju att foga om eller måla över fogarna.
 
R Rolle85 skrev:
Vit fog är mitt problem, skulle valt grått
Klorin i sprayversion, skrubba in i fogen, skölj inte bort. Använd inte badrummet på 2-3 dagar (eller duschen). Gör sedan om det. Och fixa ventilationen. Vi har vit fog och ingen mögel efter 14 år. Peppar peppar.

edit: se till att kabinen är öppen efter varje dusch. Och kolla era duschkrämer. Vissa är mer mögelpositiva. Min frus duschkrämer har massor av saker som mögel älskar. Min egna budgetduschkräm från typ axe blir det inge mögel av. Så skölj av väggen efter varje dusch om ni har fina krämer.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 3 till
  • Laddar…
Men om man sätter grått kakel med grå fog, vad för underarbete?
 
R Rolle85 skrev:
Men om man sätter grått kakel med grå fog, vad för underarbete?
15mm konstruktionsplyfa på cc 60 reglar och gips
 
Det är normalt 45cc nuförtiden.
Men kakel på kakel?
 
BirgitS
Som BKR skriver:
Det kan fungera men är egentligen en fråga om materialval och skall därför alltid stämmas av med materialtillverkaren.
På väggar i våtutrymmen måste man säkerställa att det bakomliggande konstruktionen kan bära den dubbla vikten keramik.
https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/
 
Ja de står att de går men vad har man för primer?
 
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Ja de står att de går men vad har man för primer?
Under vissa förutsättningar, ja.

Du måste nog följa det som står i anvisningarna från tillverkaren av fixet.
 
Närbild av en båtmotor nedsänkt i vatten med en synlig trimtilt-cylinder och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
R Rolle85 skrev:
[bild]
Oklart vad en bild på en båtmotor har med badrum och kakel att göra…
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Klorin i sprayversion, skrubba in i fogen, skölj inte bort. Använd inte badrummet på 2-3 dagar (eller duschen). Gör sedan om det. Och fixa ventilationen. Vi har vit fog och ingen mögel efter 14 år. Peppar peppar.

edit: se till att kabinen är öppen efter varje dusch. Och kolla era duschkrämer. Vissa är mer mögelpositiva. Min frus duschkrämer har massor av saker som mögel älskar. Min egna budgetduschkräm från typ axe blir det inge mögel av. Så skölj av väggen efter varje dusch om ni har fina krämer.
Ditt tips var magiskt, sprayade klorin och lät det sitta på ett par timmar, nu är allt helt vitt igen!! tack
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.